To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

ΝΒΑ: Οι χορηγοί του «µαγικού κόσµου»

ΝΒΑ: Οι χορηγοί του «µαγικού κόσµου»
Επιµέλεια: Σπύρος Τζάνης

Το ΝΒΑ έχει καταφέρει να εξελιχθεί σε ένα «χορό» εκατοµµυρίων, µε τις οµάδες να εισπράττουν τεράστια χρηµατικά ποσά από χορηγίες, τηλεοπτικά δικαιώµατα και άλλα έσοδα. Η περσινή χρονιά (2021-22) αποτέλεσε ρεκόρ για τη διοργάνωση, αφού οι σύλλογοι εισέπραξαν συνολικά 1,6 δισεκατοµµύρια δολάρια από χορηγίες, γεγονός που την έφερε στην τρίτη θέση πίσω από το MLB µε έσοδα 1,7 δισεκατοµµύρια δολάρια και το NFL µε 1,8 δισεκατοµµύρια δολάρια αντίστοιχα.

Οι διαφηµίσεις και οι χορηγίες αντιπροσωπεύουν την ταχύτερα αναπτυσσόµενη ροή εσόδων για τις οµάδες του NBA. Το πρωτάθληµα είδε τις χορηγίες να αυξάνονται κατά 12,5% και να αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 20% των συνολικών εσόδων. Το ΝΒΑ έχει επισηµάνει ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσει αυτό το τµήµα κάθε σεζόν, εγκρίνοντας δύο ακόµη επιλογές τοποθέτησης διαφηµίσεων στις εµφανίσεις των οµάδων. Σύµφωνα µε πηγές του πρωταθλήµατος, αυτές οι χορηγίες βελτιώνουν τα έσοδα και βοηθούν στην ανάπτυξη του προϊόντος και στην προβολή του παγκοσµίως.

Το NBA, άλλωστε, υπήρξε πρωτοπόρος όσον αφορά τις χορηγίες στις ΗΠΑ, καθώς έκανε την αρχή τη σεζόν 2017-18, όταν επέτρεψε στις οµάδες να πουλήσουν διαφηµιστικό χώρο επάνω στις φανέλες τους. Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις από όλο τον πλανήτη επιθυµούν να λάβουν λίγο χώρο στις φανέλες των οµάδων, ώστε να διαφηµιστούν, ή ένα µικρό banner στο χώρο του γηπέδου. Αυτό θα αποφέρει πολλά εκατοµµύρια στην εκάστοτε επιχείρηση, καθώς το ΝΒΑ αποτελεί έναν εκ των κορυφαίων τρόπων ώστε να διαφηµιστεί ένα προϊόν. 

Οι οπαδοί θα δουν πάνω από το 86% των οµάδων του ΝΒΑ µε σήµα χορηγού στην εµφάνισή τους φέτος. Οι οµάδες έχουν διάφορους συνεργάτες από παγκόσµιες εταιρείες τεχνολογίας, ψυχαγωγίας και bitcoin έως τοπικές εταιρείες. Το µέγεθος της αγοράς, τα δηµογραφικά στοιχεία της βάσης θαυµαστών και η προσωπικότητα της επωνυµίας παίζουν ρόλο στη δηµιουργία επιτυχηµένων συνεργασιών µεταξύ brands και οµάδων.   

H νέα σεζόν ξεκίνησε πριν από λίγες ηµέρες, πιο συγκεκριµένα στις 18 Οκτωβρίου, και αυτό αποτελεί µία καλή ευκαιρία ώστε να δούµε τους χορηγούς που έχουν οι 30 οµάδες για την αγωνιστική περίοδο 2022-23.

«Σαρώνουν» οι εταιρείες λογισµικού και τεχνολογίας 

Εταιρείες από τον τοµέα της ανάπτυξης λογισµικού και της τεχνολογίας συνεχίζουν να κυριαρχούν στο ρόστερ του πρωταθλήµατος κατά τη διάρκεια της σεζόν 2022-23, αφήνοντας πίσω τους τις τράπεζες, τα κρυπτονοµίσµατα, την αθλητική ένδυση και τις τηλεπικοινωνίες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει το γεγονός ότι οι εν λόγω χορηγίες φέρνουν µαζί τους νέες εξελίξεις, που αλλάζουν και βελτιώνουν τον τρόπο µε τον οποίο οι οπαδοί αλληλοεπιδρούν µε τις οµάδες, τους παίκτες, το πρωτάθληµα και το ίδιο το παιχνίδι.

Περίπου το ένα τέταρτο των χορηγών της σεζόν προέρχεται από τις βιοµηχανίες λογισµικού, τεχνολογίας και fintech. Η Google, η Meta, η Microsoft, η Oculus και η Sony αποτελούν κορυφαία παραδείγµατα. Οι συγκεκριµένες εταιρείες όχι µόνο φέρνουν επιπλέον έσοδα στο πρωτάθληµα, αλλά ωθούν το µπάσκετ και πιο συγκεκριµένα το ΝΒΑ ένα βήµα µπροστά, ένα βήµα πιο κοντά στο µέλλον. Επιπρόσθετα, το NBA επέκτεινε την γκάµα των χορηγών τεχνολογίας µε πολύτιµες προσθήκες όπως το LegalZoom, το Google Pixel και το Coinbase. Η εισαγωγή του Google Pixel Arena, του NBA Lane και του NBA Court Optix δηµιουργεί εικονικές κοινότητες που εξυπηρετούν τα συµφέροντα των θαυµαστών παγκοσµίως, ενώ αυξάνονται οι νέοι χρήστες και η αφοσίωσή τους.

Οι εταιρείες κρυπτονοµισµάτων κάνουν θραύση

∆εν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις που ασχολούνται άµεσα µε τα κρυπτονοµίσµατα έκαναν το µεγάλο «µπαµ» όσον αφορά τις χορηγίες στο κορυφαίο πρωτάθληµα του πλανήτη. Ο τοµέας είναι υπεύθυνος για επενδύσεις άνω των 125 εκατοµµυρίων δολαρίων, µια αύξηση 60% σε σχέση µε το προηγούµενο έτος. Πέντε επιχειρήσεις, συγκεκριµένα, είναι υπεύθυνες για πάνω από το 90% των δαπανών του κλάδου κρυπτονοµισµάτων στο NBA. Η Webull, η Coinbase, η Crypto.com, η Socios και η FTX έχουν επενδύσει µεγάλα ποσά για δικαιώµατα ονοµασίας και τη χορηγία σε εµφανίσεις. Σε αυτές τις συµφωνίες περιλαµβάνεται και η τεράστια κίνηση που πραγµατοποίησε πέρυσι η Crypto.com, καθώς απέκτησε το δικαίωµα για την ονοµατοδοσία του γηπέδου των Λος  Άντζελες Λέικερς σε µια συµφωνία αξίας 700 εκατοµµυρίων δολαρίων για 20 χρόνια. Από την άλλη, ξεχωρίζει και η συµφωνία των Miami Heat µε την FTX έναντι 135 δολαρίων για 19 έτη, ώστε να µετονοµαστεί η έδρα του σε FTX Arena. 

Τα κρυπτονοµίσµατα µπορεί να πλήγηκαν µέσα στο 2022, όµως οι εταιρίες δεν δείχνουν διατεθειµένες να κάνουν πίσω και να χάσουν την τεράστια ευκαιρία να διαφηµιστούν µέσα από το ΝΒΑ. Στόχος τους είναι να κερδίσουν ξανά το κοινό ώστε να ανακάµψουν οικονοµικά µέσα στο 2023.

∆εν απουσιάζουν η βιοµηχανία ένδυσης και τα αθλητικά είδη

Οι εταιρείες ένδυσης και αθλητικού εξοπλισµού αποτελούν τη δεύτερη πιο κυρίαρχη κατηγορία χορηγών τη νέα σεζόν. Σε επίπεδο πρωταθλήµατος, το NBA έχει εξασφαλίσει συµφωνίες συνεργασίας µε επτά µεγάλες µάρκες από τη βιοµηχανία ένδυσης και µόδας, συµπεριλαµβανοµένων των Louis Vuitton, Nike, Puma, 2K Sports, New Era και Under Armour. 

Το πρωτάθληµα διέκοψε τη µακροχρόνια συνεργασία του µε το Spalding πέρυσι, καθώς τα δύο µέρη απέτυχαν να επαναδιαπραγµατευτούν αµοιβαία επωφελείς όρους. Αλλά κάθε τέλος είναι µια νέα αρχή, όπως λένε. Μετά το χωρισµό µε το Spalding, το ΝΒΑ βρήκε νέο συνεργάτη στο πρόσωπο της Wilson. Η εξέχουσα µάρκα αθλητικών ενδυµάτων και εξοπλισµού θα παρέχει τις επίσηµες µπάλες παιχνιδιού κατά τη διάρκεια της σεζόν 2022-23.

H Wilson φέρεται να βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να αποκτήσει το δικαίωµα όλες οι µπάλες στο ΝΒΑ, στο WNBA και στο NCAA να είναι δικής της κατασκευής. Το τίµηµα ανέρχεται στα 35 εκατοµµύρια ευρώ, ένα ποσό που φαντάζει πολύ µικρό αν σκεφτεί κανείς το πόσο θα διαφηµιστεί η εταιρεία.

Ο παραδοσιακός κλάδος τροφίµων και ποτών

Στις ΗΠΑ το fast food και τα energy drinks έχουν την τιµητική τους και δεν θα µπορούσαν να απουσιάζουν από το ΝΒΑ και να αφήσουν την ευκαιρία για διαφήµιση και προβολή να πάει χαµένη. Οι εταιρείες από τη βιοµηχανία τροφίµων και ποτών αποτελούν την τρίτη µεγαλύτερη οµάδα χορηγών του NBA αυτή τη σεζόν, µε αξιόλογους εκπροσώπους όπως οι Gatorade, Moet Hennessy, Pepsi και Taco Bell.

Πολυετείς συνεργασίες µε τον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών

Η νέα σεζόν βρίσκει τις οµάδες του ΝΒΑ µε τέσσερις χορηγούς από τη βιοµηχανία τυχερών παιχνιδιών. Συγκεκριµένα, πρόκειται για τους FanDuel, DraftKings, BetMGM και Caesars Sports. Οι τέσσερις εταιρείες έχουν πολυετείς συµφωνίες µε το πρωτάθληµα, µε τη συνεργασία του FanDuel να χρονολογείται από το 2014.

Αξίζει, επίσης, να σηµειωθεί ότι η FanDuel και η DraftKings αποτελούν επίσηµους συνεργάτες αθλητικών στοιχηµάτων του NBA, ενώ έχουν εκτεταµένα δικαιώµατα ενσωµάτωσης στοιχείων του NBA σε όλες τις πλατφόρµες αθλητικών στοιχηµάτων και πρωταθληµάτων fantasy.

Άλλες βιοµηχανίες

Οι υπόλοιποι χορηγοί για τη νέα σεζόν προέρχονται από διαφορετικούς τοµείς όπως η αυτοκινητοβιοµηχανία και πιο συγκεκριµένα η CarMax και η Kumho Tires, που αποτελούν την πέµπτη µεγαλύτερη κατηγορία χορηγών του NBA αυτή τη σεζόν. Η Kia Motors είναι µεταξύ των χορηγών µε τη µεγαλύτερη θητεία του πρωταθλήµατος, ενώ αποτελεί και βασικό συνεργάτη παρουσίασης για το NBA Tip-Off από τη σεζόν 2008-2009.

Τέλος, ακολουθούν οι τηλεπικοινωνίες (AT&T), οι χρηµατοοικονοµικές υπηρεσίες (American Express), η ψυχαγωγία και η φιλοξενία βίντεο (Ticketmaster), η ωρολογοποιία (Tissot), η ενέργεια (ExxonMobil) και η υγειονοµική περίθαλψη (Kaiser Permanente).

Κατακόρυφη αύξηση εσόδων από τις χορηγίες την τελευταία δεκαετία

Τα στατιστικά δείχνουν ότι τα έσοδα που δηµιουργεί το NBA και οι οµάδες του από συµφωνίες συνεργασίας έχουν υπερτριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Τη σεζόν 2009-2010, το πρωτάθληµα συγκέντρωσε συνολικά λίγο περισσότερο από µισό δισεκατοµµύριο από χορηγίες. Η ανοδική τάση είναι αδύνατο να αµφισβητηθεί, καθώς τα κέρδη από χορηγίες αυξάνονται αργά αλλά σταθερά από τότε.

Η αύξηση ήταν σταθερή κατά τις επόµενες επτά σεζόν, όταν η ετήσια αύξηση των εσόδων από χορηγίες του πρωταθλήµατος κυµάνθηκε µεταξύ 6,72% και 8,83%. Η πιο έντονη άνοδος σηµειώθηκε τη σεζόν 2017-2018, όταν τα έσοδα από χορηγίες αυξήθηκαν κατά 30% σε σύγκριση µε το προηγούµενο έτος. Τότε το ΝΒΑ πέρασε το όριο του ενός δισεκατοµµυρίου και συγκέντρωσε 259 εκατοµµύρια δολάρια περισσότερα από ό,τι τη σεζόν 2016-2017. 

Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και τα επόµενα χρόνια, µε τα έσοδα από χορηγίες να κορυφώνονται στα 1,64 δισεκατοµµύρια δολάρια τη σεζόν 2021-22. Το συγκεκριµένο ποσό είναι αυξηµένο κατά 12% από τα 1,46 δισεκατοµµύρια δολάρια που συγκέντρωσε το NBA την προηγούµενη σεζόν, κάτι που εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακό, λαµβάνοντας υπόψη τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδηµίας του κορονοϊού.

Συνολικά, τα κέρδη του πρωταθλήµατος από συµφωνίες συνεργασίας έχουν αυξηθεί κατά 206% την τελευταία δεκαετία.

TAGS: NBA