To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Outing στα προβλήματα της υπαίθριας διαφήμισης

Outing στα προβλήματα της υπαίθριας διαφήμισης

 

Γράφει η Σόνια Χαϊμαντά

Την περασμένη Παρασκευή (19/2), χιλιάδες πολίτες της Αττικής έγιναν μάρτυρες μιας πρωτόγνωρης καμπάνιας που κινήθηκε αποκλειστικά με εκτεταμένη outdoor επικοινωνία, καθώς επίσης και με καταχωρίσεις. Το μήνυμα ήταν σαφές και απευθυνόταν στην κυβέρνηση, που προωθεί μια σειρά από στενές και αυστηρές διατάξεις, με στόχο τη μείωση των θέσεων της υπαίθριας διαφήμισης στην Ελλάδα, επικαλούμενη λόγους ασφάλειας και αισθητικής. «Σε όλη την Ευρώπη η Υπαίθρια Διαφήμιση επιτρέπεται. Στην Ελλάδα προσπαθούν να την καταργήσουν. 20.000 άνεργοι θα είναι άλλο ένα πλήγμα σε αυτή τη χώρα».
Βέβαια η καμπάνια έπεσε σε μια ιδιαίτερη λεπτή συγκυρία για την Ένωση «Ερμής», καθώς εκκρεμεί απόφαση για την παραμονή ή μη του προέδρου του Δ.Σ. Chris Bojanovic, καθώς απώλεσε την ιδιότητα του Managing Director της Affichage Hellas. Πάντως, τόσο ο πρόεδρος της Ένωσης όσο και τα μέλη του Δ.Σ., που ανέλαβαν το Σεπτέμβριο του 2009, δεσμεύθηκαν σε διάφορους στόχους, μεταξύ των οποίων η βελτίωση του περιβάλλοντος του outdoor μέσω στοχευμένων πρωτοβουλιών, καθώς και η υιοθέτηση πλαισίου συνεργασίας με την τοπική αυτοδιοίκηση, κρατικούς Οργανισμούς, διαφημιστικές εταιρείες και τους πολίτες. Στους κύριους άξονες δραστηριότητας περιλαμβάνονται η διαμόρφωση συνεργασίας με διεθνείς Οργανισμούς, κυβερνήσεις και ινστιτούτα και η συμμετοχή στη Διεθνή Ομοσπονδία Υπαίθριας Διαφήμισης, η λειτουργία της ως τεχνικού και ειδικού συμβούλου για τις εταιρείες του κλάδου και ως ισότιμου συνομιλητή με την πολιτεία και η συγκρότηση επιτροπών μελέτης.

Επιβίωση

Ωστόσο οι στόχοι αυτοί συμπυκνώνονται πλέον σε έναν: αυτόν της συντήρησης του κλάδου στην αγορά και της επιβίωσής του μετά την πολεμική που δέχεται από στελέχη του Υπουργείου Περιβάλλοντος, του Υπουργείου Εσωτερικών και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Υπουργείου Πολιτισμού (Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων). Η πρόσφατη επιχείρηση αποξήλωσης δύο διαφημιστικών πινακίδων, που ήταν τοποθετημένες σε πάρκο, επί των οδών Μιχαλακοπούλου και Σπ. Μερκούρη, από ειδικά συνεργεία του Δήμου Αθηναίων, μετά από εντολή του δημάρχου Νικήτα Κακλαμάνη, καταδεικνύει τις προθέσεις των ιθυνόντων. Στην επιχείρηση της περασμένης Τετάρτης συμμετείχαν 10 εργαζόμενοι του Δήμου Αθηναίων, μαζί με δύο γερανούς και δύο φορτηγά, υπό την εποπτεία του αντιδημάρχου Οικονομικών, Νίκου Βαφειάδη. Τα μέλη του συνεργείου ανέφεραν ότι μια εκ των δύο παράνομων διαφημιστικών πινακίδων τοποθετήθηκε αυθαίρετα τη νύχτα της Τρίτης, καταστρέφοντας το σύστημα αυτόματου ποτίσματος του
πάρκου!
Σε δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Νίκος Βαφειάδης, επισήμανε πως «εντολή του δημάρχου Αθηναίων, Νικήτα Κακλαμάνη, είναι να απομακρυνθούν όλες οι παράνομα τοποθετημένες πινακίδες. Στέλνουμε ένα μήνυμα σε όλους τους παράνομους διαφημιστές, ότι όσο καιρό θα συνεχίζουν να τοποθετούν παράνομες πινακίδες, εμείς θα τις αποξηλώνουμε. Κρύβονται πολλά οικονομικά συμφέροντα, καθώς αυτές οι εταιρείες εισπράττουν διαφημίσεις».

Στόχος του Δήμου Αθηναίων, υπογράμμισε ο κ. Βαφειάδης, είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η
αποκατάσταση της αισθητικής του πολεοδομικού περιβάλλοντος και κυρίως η ασφάλεια του πολίτη. Δύο ημέρες νωρίτερα το «πράσινο φως» για την άσκηση ποινικών διώξεων κατά παντός υπευθύνου στο Δήμο Αμαρουσίου για το θέμα της υπαίθριας διαφήμισης, ανάβει διάταξη του εισαγγελέα Εφετών, Γρηγόρη Πεπόνη. Ο εισαγγελέας απεφάνθη, μετά από μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε ο κάτοικος Αμαρουσίου Μανόλης Σταυρουλάκης, ο γιος του οποίου σκοτώθηκε όταν το αυτοκίνητο του προσέκρουσε σε διαφημιστική πινακίδα επί της λεωφόρου Κηφισίας το Δεκέμβριο του 2005, ότι η εν λόγω πινακίδα είχε τοποθετηθεί παράνομα πάνω σε νησίδα ασφαλείας. Ο Γρ. Πεπόνης διατάσσει τον εισαγγελέα Πρωτοδικών να ασκήσει ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία εξ αμελείας κατά των υπευθύνων του Δήμου Αμαρουσίου, οι οποίοι με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου τον Δεκέμβριο του 2004 έδωσαν την έγκριση τους για την τοποθέτηση της συγκεκριμένης διαφημιστικής πινακίδας.

Εγκύκλιος αντεισαγγελέα

Νερό στο «μύλο» των εχθρών της διαφήμισης outdoor έριξε πρόσφατα και ο αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου Ν. Μαύρος, ο οποίος με εγκύκλιο παραγγέλνει «τη σύλληψη και παραπομπή στο Αυτόφωρο όσων τοποθετούν διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους χωρίς την προβλεπόμενη άδεια, όχι μόνο τη στιγμή της τοποθέτησής τους αλλά και οποτεδήποτε αυτή διαπιστωθεί».
Από την πλευρά της η κυβέρνηση έχει συστήσει ομάδα μελέτης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Εσωτερικών και τους ΟΤΑ (Δήμοι, Περιφέρειες) και το Υπουργείο Πολιτισμού/Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων ΑΕ, ενώ ενδεχομένως να συνδράμει και η Τροχαία με την ΕΛ.ΑΣ.

• Το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει δεχθεί εισηγήσεις για μείωση των θέσεων της υπαίθριας διαφήμισης, ενώ αντίστοιχες προτάσεις έχει παραλάβει εγγράφως ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος, και ο δήμαρχος Αθηναίων Ν. Κακλαμάνης.

• Το Υπουργείο Εσωτερικών προσανατολίζεται στην έκδοση εγκυκλίου προς Περιφέρειες, Νομαρχίες
και Δήμους, με σαφή εντολή για την εφαρμογή των αντικρουόμενων υπαρχόντων νόμων. Η εγκύκλιος θα αντιμετωπίζει τις παράνομες πινακίδες ως «αυθαίρετα» εφόσον εντοπίζονται παρανομίες, όπως τοποθέτησή τους εκτός των οπτικών πεδίων των κτιρίων, εγκατάσταση σε ταράτσες κτιρίων, λεωφορειοδρόμων ή οδικών αξόνων, 20 μ. και ένθεν στροφής, κ.λπ.

• Σε περίπτωση που συσταθεί συντονιστικό όργανο, θα συμμετέχουν σε αυτό και εκπρόσωποι των διαφημιζομένων (ίσως όχι των διαφημιστών, και τούτο γιατί υπεύθυνος θα θεωρείται ο διαφημιζόμενος και όχι η διαφημιστική εταιρεία ή ο media specialist).

Πάντως από την πλευρά των διαφημιστών έχει ήδη κινητοποιηθεί η Ένωση Εταιρειών Επικοινωνίας και Διαφήμισης Ελλάδος (ΕΔΕΕ), καθώς ο πρόεδρος Δ. Μαύρος και μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης επεδίωξαν ήδη συνάντηση με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος Θάνο Μωραΐτη, στον οποίο επισημάνθηκε η οικονομική, επιχειρηματική και πρακτική σημασία του κλάδου της υπαίθριας διαφήμισης. Σημαντική θεωρείται η πρόταση για υιοθέτηση συστήματος barcode για την τακτοποίηση των θέσεων στους λεωφορειοδρόμους και οδικές αρτηρίες (Υπ. Περιβάλλοντος), αλλά και τις οδούς που ανήκουν στη δικαιοδοσία των ΟΤΑ.

Η ΕΕΔΕΒΕ

Ο πρόεδρος της ΕΕΔΕΒΕ (Ένωση Επιχειρήσεων Διαφήμισης και Επικοινωνίας Βορείου Ελλάδος), Ντίνος Κωστόπουλος, σχολιάζει όσον αφορά στη νέα κυβερνητική παρέμβαση για τις παράνομες υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες, ότι δεν θα πρέπει να «δαιμονοποιηθούν» συλλήβδην οι υπαίθριες διαφημίσεις και όλες οι διαφημιστικές επιχειρήσεις, γιατί αυτό θα έχει σοβαρές επιπτώσεις σε όλη την αγορά. Εξηγώντας ο κ. Κωστόπουλος επισημαίνει ότι «ανάμεσα στους παραβάτες υπάρχουν πολλές εταιρείες υπαίθριων διαφημίσεων, που τηρούν τη μέχρι τούδε ισχύουσα νομοθεσία».

Προσθέτει, μάλιστα, ότι παρότι προϋπήρχαν νόμοι για την πάταξη του φαινομένου των χιλιάδων πα-
ράνομων υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων στους ελληνικούς δρόμους, οι ΟΤΑ δεν τους εφάρμοζαν στο βωμό της αύξησης των εσόδων τους. Και καταλήγει: «Η άσκηση ποινικών διώξεων είναι βέβαιο ότι θα αναγκάσει όλους τους εμπλεκόμενους να συμμορφωθούν».

TAGS: Outdoor