ΣΑΠΟΕ: Η κατάργηση του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης πλήττει την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή

Με έντονη ανησυχία και σαφείς αιχμές υποδέχθηκε ο ΣΑΠΟΕ (Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων) την εξαγγελία του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη για κατάργηση του τέλους 10% επί των μηνιαίων λογαριασμών συνδρομητικής τηλεόρασης.
Όπως τονίζει ο ΣΑΠΟΕ, πρόκειται για ένα μέτρο με δύο πρόσωπα που στερεί από την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή «έναν σημαντικό πόρο αρκετών εκατομμυρίων». Σημειώνει χαρακτηριστικά:
«Η ανακοίνωση του Υπουργού στη ΔΕΘ σημαίνει πως από την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή αφαιρείται ένας σημαντικός πόρος. Συνιστά ένα ακόμα πλήγμα για τη χώρα με το φτωχότερο (πάλαι ποτέ) Κέντρο Κινηματογράφου στην Ευρώπη».
Η Ένωση επισημαίνει πως η κατάργηση του τέλους γίνεται χωρίς να προβλέπεται εναλλακτικός μηχανισμός ενίσχυσης του κλάδου, ούτε καν κάποια αντιστάθμιση της απώλειας εσόδων για το Δημόσιο.
«Καταργείται για όλους ο σχετικός πόρος χωρίς καν να γίνεται αναφορά στον τρόπο αντιστάθμισης της απώλειας εσόδων για το Δημόσιο», αναφέρει.
Στο απυρόβλητο οι διεθνείς πλατφόρμες
Ειδική αναφορά γίνεται στην προνομιακή μεταχείριση των διεθνών πλατφορμών streaming (Netflix, Disney+, Amazon κ.ά.), οι οποίες, σύμφωνα με τη ΣΑΠΟΕ, ποτέ δεν πλήρωσαν το συγκεκριμένο τέλος, σε αντίθεση με τους εγχώριους παρόχους.
«Αντί να επεκταθεί το μέτρο στους αλλοδαπούς παρόχους-κολοσσούς, καταργείται για όλους. Οι μεγάλοι παίκτες απολάμβαναν σκανδαλωδώς προνομιακής αντιμετώπισης», τονίζει η ανακοίνωση.
Υπενθύμιση για τον ειδικό φόρο θεαμάτων
Η ΣΑΠΟΕ υπενθυμίζει ότι και ο ειδικός φόρος θεαμάτων, που επίσης χρηματοδοτούσε την κινηματογραφική παραγωγή, καταργήθηκε στα χρόνια των μνημονίων και δεν επανήλθε ποτέ. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Ένωση, είναι η δραματική υποχρηματοδότηση του τομέα, παρά τις διεθνείς επιτυχίες ελληνικών παραγωγών.
«Αποσιωπάται πως ο ειδικός φόρος θεαμάτων [...] καταργήθηκε κατ’ απαίτηση των δανειστών και δεν αντικαταστάθηκε από αντίστοιχη πηγή εσόδων».
«Συνταγματική υποχρέωση» η ενίσχυση της παραγωγής
Η ΣΑΠΟΕ θέτει το ζήτημα σε επίπεδο συνταγματικής υποχρέωσης και εθνικής σημασίας:
«Ο οπτικοακουστικός τομέας συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας και στην προβολή της χώρας. Δημιουργεί θέσεις εργασίας, προσελκύει επενδυτές, παράγει έργα με διεθνή αναγνώριση. Η αξιοπρεπής ενίσχυσή του είναι συνταγματική υποχρέωση, ζήτημα εθνικό, επιταγή πολιτισμού».
Τέλος, ζητά να προβλεφθεί σημαντική ενίσχυση του νέου φορέα ΕΚΚΟΜΕΔ, που προέκυψε από τη συγχώνευση του ΕΚΚ και του ΕΚΟΜΕ:
«Θεωρούμε αυτονόητο πως η κατάργηση του εν λόγω πόρου θα αντισταθμιστεί στον επόμενο κρατικό προϋπολογισμό [...] Είχαμε επισημάνει πως χωρίς γενναία στήριξη, ο νέος υπερφορέας θα αποτύχει στην αποστολή του».
Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΣΑΠΟΕ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΕΛΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ
O Ιανός έχει δύο πρόσωπα. Όπως και οι κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις. Η ικανότητα να διακρίνει κανείς τις πολύπλευρες συνέπειες των εκάστοτε υιοθετούμενων μέτρων είναι conditio sine qua non για την χάραξη ορθής πολιτικής.
Η ανακοίνωση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κου. Κυριάκου Πιερρακάκη, στη ΔΕΘ για την κατάργηση του ειδικού τέλους ύψους 10% επί των μηνιαίων λογαριασμών συνδρομητικής τηλεόρασης σημαίνει πως από την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή αφαιρείται ένας σημαντικός πόρος αρκετών εκατομμυρίων. Συνιστά ένα ακόμα πλήγμα για την χώρα με το φτωχότερο (πάλαι ποτέ) Κέντρο Κινηματογράφου στην Ευρώπη. Κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτό που κάνουν πλείστες άλλες χώρες της ΕΕ (π.χ Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Κροατία, Ιρλανδία, Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία). Αντί δηλαδή να επεκταθεί το μέτρο στους αλλοδαπούς παρόχους-κολοσσούς (Netflix, Disney+, Amazon κλπ), που μέχρι σήμερα απολάμβαναν σκανδαλωδώς προνομιακής αντιμετώπισης, καθώς δεν κατέβαλλαν το αντίστοιχο τέλος προς το ελληνικό κράτος σε αντίθεση με τις εγχώριες επιχειρήσεις, καταργείται για όλους ο σχετικός πόρος χωρίς καν να γίνεται αναφορά στον τρόπο αντιστάθμισης της απώλειας εσόδων για το Δημόσιο.
Αυτό που αποσιωπάται είναι ότι ένα μέρος των εσόδων από το τέλος προοριζόταν για την ενίσχυση της εγχώριας κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής εν γένει παραγωγής, η οποία, παρά την ελλιπή χρηματοδότηση και τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, πετυχαίνει τη μία επιτυχία μετά την άλλη. Αποσιωπάται πως ο ειδικός φόρος θεαμάτων –άλλη σημαντική πηγή εσόδων για την κινηματογραφική παραγωγή– καταργήθηκε κατ’ απαίτηση των δανειστών και των τεχνικών κλιμακίων στα χρόνια των μνημονιακών περιορισμών και δεν επανήλθε ποτέ, ούτε αντικαταστάθηκε από αντίστοιχη πηγή εσόδων. Αγνοούνται οι βέλτιστες πρακτικές εντός της ΕΕ με προεξάρχον το παράδειγμα της Γαλλίας, που, αντί να αφήσει τους μεγάλους αλλοδαπούς παίκτες στο απυρόβλητο, εξασφάλισε με την φορολόγησή τους ένα τεράστιο ποσό εκατοντάδων εκατομμυρίων για την ενίσχυση του γαλλικού κινηματογράφου εν μέσω σφοδρού διεθνούς ανταγωνισμού στη σχετική αγορά.
Ο οπτικοακουστικός τομέας, όσο παραγνωρισμένος και αν είναι διαχρονικά στην Ελλάδα, συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας και στην προβολή της χώρας. Δημιουργεί θέσεις εργασίας, προσελκύει επενδυτές, παράγει καλλιτεχνικά έργα υψηλής αξίας με διεθνή αναγνώριση. Η αξιοπρεπής ενίσχυσή του είναι συνταγματική υποχρέωση, ζήτημα εθνικό, επιταγή πολιτισμού. Ευελπιστούμε πως η ελληνική πολιτεία θα αντιληφθεί κάποτε την προστιθέμενη αξία της οπτικοακουστικής παραγωγής. Θεωρούμε αυτονόητο πως η κατάργηση του εν λόγω πόρου θα αντισταθμιστεί στον επόμενο κρατικό προϋπολογισμό από σημαντική οικονομική ενίσχυση του ΕΚΚΟΜΕΔ, του νέου φορέα αρμόδιου για την οπτικοακουστική παραγωγή που αντικατέστησε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Είχαμε επισημάνει από καιρό –στηρίζοντας εντούτοις κριτικά το σχετικό εγχείρημα της συγχώνευσης ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ– πως χωρίς γενναία στήριξη από τον κρατικό προϋπολογισμό ο νέος συγκεντρωτικός υπερφορέας θα αποτύχει στην αποστολή του. Αναμένουμε η πολυπόθητη ενίσχυση να γίνει επιτέλους πράξη, έστω με αφορμή την κατάργηση του τέλους συνδρομητικής. Ίσως έτσι ξεφύγουμε και από την ονειδιστική θέση της χώρας με το φτωχότερο κέντρο κινηματογράφου στην Ευρώπη.