To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Τα πολλά πρόσωπα της τηλεόρασης

Τα πολλά πρόσωπα της τηλεόρασης

Μερικές σκέψεις καθώς μπαίνουμε στην τελική ευθεία για τον διαγωνισμό για τις άδειες

Hi tech, «συνδρομητική» και προσανατολισμένη στο διαδίκτυο είναι η τηλεόραση του μέλλοντος, τόσο σε ξένες αγορές όσο και στην Ελλάδα.

Όπως και να το δει κανείς, είτε πρόκειται για την ελληνική τηλεόραση είτε για την ευρωπαϊκή, την ψηφιακή, την ελεύθερη, τη συνδρομητική, την καλωδιακή, την «κινητή», τη θεματική, το video on demand ή την ιντερνετική, είτε μιλάμε με το θεσμικό φίλτρο είτε με τα κριτήρια της αγοράς και περιεχομένου, η τηλεόραση σήμερα είναι και παραμένει η βασίλισσα του visual content. Η τεχνολογία καθορίζει τα πάντα: marketing, επιχειρηματικά μοντέλα, εξαγορές, συνέργιες, συγχωνεύσεις, διανομή και κατανάλωση περιεχομένου, ακόμη και παραγωγή content.

Σύμφωνα με έρευνα της Bari Focus το 2017, ο Έλληνας παρακολουθεί τηλεόραση στον υπολογιστή, tablet, laptop 49 λεπτά την ημέρα (και άλλες 4 από τη συσκευή επί του καναπέ) έναντι 19 λεπτών το 2010. Αντίστοιχα, αφιερώνει 39 λεπτά στο Youtube έναντι 18 λεπτών πριν από επτά χρόνια. Η τηλεθέαση αποτελεί ένα σπορ για το 80% των πολιτών, ενώ η χρήση του Ίντερνετ μια συνήθεια του m82%. Το 23% βλέπουν WEB TV, το 45% ταινίες, σειρές και video, ενώ το 27% έχουν ενδώσει στη γοητεία της συνδρομητικής τηλεόρασης (έναντι 9% το 2010). Το 66% βλέπουν τηλεόραση για να ψυχαγωγηθούν και μόλις το 56% για την ενημέρωσή τους.

Όμως το μέλλον της τηλεόρασης δεν είναι στο διαδίκτυο, ίσως να συμβαίνει το αντίθετο… καθώς:

• Έως το 2020, το 75% της παγκόσμιας κυκλοφορίας δεδομένων σε φορητές συσκευές θα είναι σε μορφή βίντεο.

• Έως το τέλος του 2017 θα έχουν προβληθεί 47,4 λεπτά βίντεο στο διαδίκτυο ανά χρήστη σε όλον τον κόσμο, έναντι 40 λεπτών το 2016.

• Η αύξηση οφείλεται στη χρήση κινητών, όπου η προβολή μέσω διαδικτύου αυξάνει κατά 35% το χρόνο.

Μήπως το Ίντερνετ λοιπόν βρίσκεται στην υπηρεσία της τηλεόρασης, που θα παραμείνει the big queen του περιεχομένου; Μήπως οι συνδρομητές της Nova και της Cosmote δεν είναι έχοντες και κατέχοντες αλλά τηλεθεατές, που βαρέθηκαν, κουράστηκαν με τις επαναλήψεις, τα cheap formats, τις πεπατημένες και τις διαφημίσεις και αναζητούν ποιοτικό περιεχόμενο value for money;

Η αλήθεια είναι ότι οι πάροχοι on demand υπηρεσιών γιγαντώνονται με γεωμετρική πρόοδο: Το δίκτυο Netflix, που πια «μιλάει και ελληνικά»,  επένδυσε το 2016 σε παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου 6 δισ. δολάρια προσθέτοντας 5,3 εκατ. νέους συνδρομητές το τελευταίο τρίμηνο.

Οι προβλέψεις για το επόμενο τρίμηνο αναμένουν αύξηση 6,3 εκατ. χρηστών και αν αυτό επιτευχθεί, το δίκτυο θα καταμετρά διεθνώς 11,2 εκατ. συνδρομητές. Και ενόσω συμβαίνουν όλα αυτά, οι δικοί μας καναλάρχες ενώ μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την νέα διαγωνιστική διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται ακόμη στη δική τους ιστορία, προσπαθώντας -άλλοι λιγότερο άλλοι περισσότερο- να «δουν» το μέλλον και να διαβάσουν τους χρησμούς της νέας τεχνολογίας. Ξιφομαχούν με την κυβέρνηση για το τίμημα και τις διαδικασίες μιας περιπετειώδους αδειοδότησης, διαπραγματεύονται για τον ειδικό φόρο τηλεόρασης και για το 2% του διαφημιστικού τζίρου υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, αδυνατούν εκ των πραγμάτων να μπουν σε διαδικασία προγραμματισμού σε βάθος πενταετίας και business plan, παλεύουν με τον υψηλό δανεισμό και τη φορολογία, τις δεσμεύσεις τους, τους εταίρους τους, το παρελθόν. Κάποιοι, πιο οραματιστές αι ευέλικτοι, μελετούν το ενδεχόμενο να κλειδώσουν το premium περιεχόμενό τους σε ένα δεύτερο συνδρομητικό κανάλι υπό τη σφραγίδα τους. Την ίδια στιγμή, η Cosmote αναγγέλλει την ίδρυση δικής της εταιρείας παραγωγής.

Θα αντέξει η ελεύθερη τηλεόραση στο χρόνο; Θα έχει μέλλον και βιωσιμότητα; Οι θέσεις εργασίας και η επιβίωση των μετόχων/ιδιοκτητών δεν συνιστούν ισχυρά αναχώματα και επιχειρήματα για την επιβίωσή τους την ώρα της κρίσης και των μεγάλων αλλαγών.

Αν δεν προσαρμοστούν στα νέα τεχνολογικά δεδομένα, στις νέες συνήθειες του κοινού παγκοσμίως και, φυσικά, στα καινά δαιμόνια του marketing σε παγκόσμια κλίμακα, είναι καταδικασμένοι στην αφάνεια. Και αυτό δεν ευνοεί ούτε την πολυφωνία ούτε τον πλουραλισμό ούτε τη δημοκρατία.

Γιατί τηλεόραση δεν είναι μόνο ψυχαγωγία ή infotainmnet…

Είναι και ενημέρωση… Και ως γνωστόν, η διαφήμιση επιμένει στην επένδυσή της όταν υπάρχει σταθερό ραντεβού του Μέσου με το κοινό…