To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Προεκλογικές οδηγίες για «διαφημιζομένους»

Προεκλογικές οδηγίες  για «διαφημιζομένους»

Τάξη στο επερχόμενο χάος που μπορεί να προκαλέσει στο ραδιοτηλεοπτικό σκηνικό η τριπλή εκλογική αναμέτρηση έως και το Φθινόπωρο του 2019, επιχειρεί να βάλει το ΕΣΡ, απαντώντας σε κρίσιμα ερωτήματα και θέτοντας τα όρια και τις λεπτές γραμμές στην καθημερινότητα των newsroom και των στούντιο. 

Επιμέλεια: ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Πότε αρχίζει η προεκλογική περίοδος των αυτοδιοικητικών εκλογών και πότε αρχίζουν οι περιορισμοί για την προβολή και τις εμφανίσεις των υποψηφίων περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων;

Προεκλογική περίοδος για την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου είναι το δίμηνο χρονικό διάστημα που προηγείται της ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών. Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας θα διεξαχθεί την Κυριακή 26/5, κατά την οποία διενεργείται η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια. Ειδικά η προεκλογική περίοδος, κατά την οποία ισχύουν οι περιορισμοί του άρθρου 6 του Ν. 3870/2010 για τους υποψηφίους των αυτοδιοικητικών εκλογών (παρουσίαση εκπομπών από υποψηφίους και εμφανίσεις υποψηφίων σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα), αρχίζει 30 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή του Α΄ γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, ο οποίος έχει προσδιοριστεί στις 26.5.2019.

Η προεκλογική περίοδος, κατά την οποία επιτρέπεται η μετάδοση από ραδιοτηλεοπτικά μέσα διαφημιστικών μηνυμάτων υποψηφίων και συνδυασμών στις αυτοδιοικητικές εκλογές, αρχίζει δύο μήνες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών. Η προεκλογική περίοδος λήγει στις 12 τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 24 Μαΐου 2019.

Επιτρέπεται σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς μη ενημερωτικούς σταθμούς να μεταδίδουν ενημερωτικές (δημοσιογραφικές) ή πολιτικές εκπομπές και να συμμετέχουν στις εκπομπές τους υποψήφιοι των αυτοδιοικητικών εκλογών;

Η μετάδοση ενημερωτικών (δημοσιογραφικών) και πολιτικών εκπομπών και η συμμετοχή κατά την προεκλογική περίοδο σε εκπομπές υποψηφίων και η παρουσίαση των απόψεων και της δραστηριότητας των συνδυασμών που μετέχουν στις επικείμενες εκλογές, επιτρέπονται από τους ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Ως ενημερωτικοί σταθμοί νοούνται εκείνοι, η φυσιογνωμία του προγράμματος των οποίων, κατά νόμιμη δήλωσή τους στο ΕΣΡ, είναι ενημερωτική.

Ποιες είναι οι ρυθμίσεις και η σχετική νομοθεσία σχετικά με τις εμφανίσεις των υποψηφίων στα ΜΜΕ για τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019;

Απαγορεύεται στους επικεφαλής των συνδυασμών, αντιπεριφερειάρχες, υποψηφίους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους να παρουσιάζουν άμεσα ή έμμεσα κάθε είδους εκπομπές, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, οι οποίες μεταδίδονται από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης, καθώς και από διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, εξαιρουμένων των προσωπικών ιστοσελίδων των υποψηφίων και των ιστοσελίδων των συνδυασμών. Οι εμφανίσεις των επικεφαλής των συνδυασμών, των αντιπεριφερειαρχών, καθώς και των υποψήφιων περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων σε πάσης φύσεως εκπομπές δημόσιων ή ιδιωτικών ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης, φορείς παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, καθώς και σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, υπό οποιαδήποτε μορφή κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου επιτρέπεται, ως εξής:

i. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση δύο φορές.

ii. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας, επιτρέπεται η εμφάνιση μία φορά.

iii. Σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες επιτρέπεται μία εμφάνιση.

iv. Ως εμφανίσεις θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των ανωτέρω υποψηφίων, η συμμετοχή τους σε οργανωμένες συζητήσεις, περιλαμβανομένων και εκείνων που εντάσσονται στα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήματός τους, της προεκλογικής τους δραστηριότητας.

v. Οι επικεφαλής των συνδυασμών, καθώς και οι αντιπεριφερειάρχες είναι δυνατόν να μετέχουν σε οργανωμένες συζητήσεις, χωρίς περιορισμό αριθμού εμφανίσεων, μέχρι την ανακήρυξη των υποψηφίων και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κληθεί να συμμετάσχουν, τουλάχιστον, τρεις ακόμη συνυποψήφιοί τους. Μετά την ανακήρυξη των συνδυασμών στις ανωτέρω συζητήσεις, απαιτείται η πρόσκληση για συμμετοχή των δύο τρίτων (2/3) τουλάχιστον των ανακηρυχθέντων. Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής, καλούνται υποχρεωτικά οι επικεφαλής των συνδυασμών που συμμετέχουν.

vi. Εμφανίσεις υποψηφίων που είναι αιρετά μονοπρόσωπα όργανα της αυτοδιοίκησης δεν υπόκεινται στους ανωτέρω περιορισμούς, εφόσον οφείλονται σε έκτακτα και απρόβλεπτα γεγονότα που σχετίζονται με την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους στον οικείο ΟΤΑ.

Μέχρι ποια ημερομηνία δημοσιεύονται έρευνες - δημοσκοπήσεις για τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές στις 26 Μαΐου;

Μία ημέρα πριν από τη διενέργεια των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών και των τυχόν επαναληπτικών δημοτικών και περιφερειακών εκλογών και έως τις 7 μ.μ. της ημέρας της ψηφοφορίας, απαγορεύεται η δημοσιοποίηση δημοσκοπήσεων για την πρόθεση ψήφου των εκλογέων και η καθ’ οιονδήποτε τρόπο μετάδοση αποτελεσμάτων των δημοσκοπήσεων, καθώς και η μετάδοση και αναμετάδοσή τους από τα ΜΜΕ, με οποιονδήποτε τρόπο και αν διανέμονται ή εκπέμπουν. Επιτρέπεται η διενέργεια δημοσκοπήσεων (Εχιτ Pοlls) κατά την ημέρα της ψηφοφορίας.

Από τη στιγμή που «έχει ανακοινωθεί» η υποψηφιότητα προσώπου, επιτρέπεται να εμφανίζεται σε μη ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς ως καλεσμένος σε εκπομπές ψυχαγωγικού περιεχομένου;

H συμμετοχή υποψηφίου σε ψυχαγωγική εκπομπή που μεταδίδεται από μη ενημερωτικό ραδιοφωνικό σταθμό δεν επιτρέπεται. Απαγορεύεται στους επικεφαλής των συνδυασμών, αντιπεριφερειάρχες, υποψηφίους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους να παρουσιάζουν άμεσα ή έμμεσα κάθε είδους εκπομπές, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, οι οποίες μεταδίδονται από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης, καθώς και από διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, εξαιρουμένων των προσωπικών ιστοσελίδων των υποψηφίων και των ιστοσελίδων των συνδυασμών.

Μπορούν οι ενημερωτικοί και οι μη ενημερωτικοί σταθμοί να μεταδίδουν διαφημίσεις των υποψηφίων προσώπων ή συνδυασμών κατά τις αυτοδιοικητικές εκλογές και εντός ποιας χρονικής περιόδου;

Επειδή η μετάδοση πολιτικών διαφημίσεων εμπεριέχει μήνυμα - παρότρυνση για επιλογή συγκεκριμένου υποψηφίου ή συνδυασμού, εντάσσεται στην έννοια της πολιτικής δραστηριότητας και, για το λόγο αυτό, βρίσκεται εκτός του περιεχομένου που μπορεί να μεταδίδει ένας μη ενημερωτικός σταθμός. Κατά συνέπεια, διαφημιστικά μηνύματα υποψηφίων προσώπων ή συνδυασμών μπορούν να μεταδίδουν οι ενημερωτικοί σταθμοί. Η δαπάνη για τη διαφημιστική προβολή σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα και διαδικτυακούς τόπους των συνδυασμών και των υποψηφίων υπολογίζεται με βάση τους εγκεκριμένους, κατά την κείμενη νομοθεσία, τιμοκαταλόγους που ισχύουν.

Μπορούν οι μη ενημερωτικοί σταθμοί να μεταδίδουν διαφημίσεις των υποψηφίων προσώπων ή συνδυασμών κατά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εντός ποιας χρονικής περιόδου;

Kατά την προεκλογική περίοδο απαγορεύεται στους υποψήφιους ευρωβουλευτές η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των δημόσιων και ιδιωτικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης ή των φορέων παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών. Ως προς τη μετάδοση διαφημίσεων πολιτικών κομμάτων και συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων, οι συνδυασμοί των οποίων συμμετέχουν στις ευρωεκλογές, επειδή η μετάδοση πολιτικών διαφημίσεων εμπεριέχει μήνυμα - παρότρυνση για επιλογή συγκεκριμένου πολιτικού κόμματος και συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων, οι συνδυασμοί των οποίων συμμετέχουν στις ευρωεκλογές, εντάσσεται στην έννοια της πολιτικής δραστηριότητας και, για το λόγο αυτό, βρίσκεται εκτός του περιεχομένου που μπορεί να μεταδίδει ένας μη ενημερωτικός σταθμός. Κατά συνέπεια, διαφημιστικά μηνύματα πολιτικών κομμάτων και συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων, οι συνδυασμοί των οποίων συμμετέχουν στις ευρωεκλογές, μπορούν να μεταδίδουν οι ενημερωτικοί σταθμοί.

Σε περίπτωση web tv, μπορεί ο υποψήφιος ευρωβουλευτής να παρουσιάζει εκπομπή τηλεπώλησης;

Ο έλεγχος μετάδοσης εκπομπών μέσω web tv δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.