To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Με φίλτρο προστασίας η διαφήμιση online τζόγου

Με φίλτρο προστασίας η διαφήμιση online τζόγου
Με φίλτρο προστασίας η διαφήμιση online τζόγου

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Παρά τις γενικόλογες διατυπώσεις αναφορικά με τις επί της ουσίας προθέσεις της κυβέρνησης, το νομοσχέδιο δίνει μια πρώτη ιδέα σχετικά με τα σενάρια που θα κληθεί να υποστηρίξει το Υπουργείο Οικονομικών.
Πρωταρχικός στόχος: Να εξαλειφθεί η παρανομία, να ελεγχθεί ένας τζίρος που υπολογίζεται στα 4-5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και να εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία 500 εκατ. ευρώ από την πώληση ή εκχώρηση αδειών και άλλα 200 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση δικαιωμάτων.
Ανεξάρτητα από το «μοντέλο» που θα επιλεγεί σε επίπεδο αδειοδότησης, το σχέδιο του νομοσχεδίου είναι σαφές ότι δίνει ένα προβάδισμα και παραχωρεί μια δεσπόζουσα θέση στον ΟΠΑΠ.

Σεναριολογία, αλλά… εν αρχή ην ο ΟΠΑΠ

Για τον αριθμό και την κατανομή των αδειών εξετάζονται οι παρακάτω εναλλακτικές δυνατότητες:

α) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό. Οι άδειες δημοπρατούνται από το Υπουργείο Οικο-
νομικών με πλειοδοσία και με ελάχιστη τιμή εκκίνησης. Οι προδιαγραφές ορίζονται σε σχετική προκήρυξη. Η Ε.Ε.Π., μετά την ολοκλήρωση και τελεσφόρηση του διαγωνισμού, ελέγχει και κατανέμει τις άδειες.
β) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό, με μεταβατικό στάδιο για 2-3 χρόνια. Στόχος είναι και πάλι η κατανομή των αδειών μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό. Επειδή, ωστόσο, μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση στις διαδικασίες του διαγωνισμού, για να μπορέσει να λειτουργήσει γρηγορότερα νόμιμα η σχετική αγορά, το Δημόσιο αναθέτει απευθείας τη μικρότερη από τις προς προκήρυξη άδειες, στο κρατικό μονοπώλιο (ΟΠΑΠ) με προκαθορισμένο κόστος. Όταν γίνει ο διαγωνισμός για όλες τις άδειες, ο προσωρινός κάτοχος άδειας μπορεί να συμμετέχει και να διεκδικήσει μεγαλύτερη άδεια. Σε περίπτωση που το κόστος των αδειών υπερβεί αυτό που έχει καταβάλει ο επιλεγμένος κάτοχος της άδειας, καταβάλλει τη διαφορά.
γ) Ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός αδειών με καθορισμένο κόστος. Οι άδειες προκηρύσσονται σε «πακέτα», όπου καθένα από αυτά μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικό αριθμό τερματικών και παρέχονται μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων. Σε περίπτωση υπερκάλυψης της προσφοράς, οι άδειες μοιράζονται αναλογικά.
δ) Αρχική παραχώρηση στον ΟΠΑΠ των νέων αδειών για ορισμένο χρόνο με προκαθορισμένη την τιμή ανά άδεια και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Στη συνέχεια ο ΟΠΑΠ, με ανοικτή διαδικασία, υποχρεούται να επιλέξει κατ’ ελάχιστον 3 παρόχους, στους οποίους αναθέτει την αγορά, εγκατάσταση, λειτουργία και διαχείριση των τερματικών συσκευών και των παιχνιδιών που λειτουργούν σε αυτές. Έχει την ευθύνη της τελικής επιλογής των σημείων εγκατάστασης των τερματικών συσκευών, εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία τους, συλλέγει τα χρήματα και εκκαθαρίζει τις αμοιβές των διαφόρων συμμετεχόντων, ήτοι του Δημοσίου, των παρόχων και των ιδιοκτητών των σημείων εγκατάστασης. Η παραχώρηση στο μονοπώλιο μπορεί να είναι άμεση και να καταλαμβάνει είτε το σύνολο των μηχανημάτων που θα αναπτυχθούν στην ελληνική αγορά είτε μέρος τους.

Εισροή διαφημιστικών κονδυλίων

Στόχος της κυβέρνησης είναι αναμφίβολα συν τοις άλλοις και η τόνωση της διαφημιστικής δαπάνης σε μια παρθένα αγορά, που μόνον ο ΟΠΑΠ δαπανά 30 εκατ. ευρώ το χρόνο για την επικοινωνία του και άλλα 20 εκατ. ευρώ περίπου για το «Πάμε Στοίχημα», ποσόν που δεν υπερβαίνει το 1% του ετήσιου τζίρου του Οργανισμού. Και φυσικά η είσπραξη των σχετικών φόρων που επιβάλλεται σε διαφημίσεις (ΦΠΑ, αγγελιόσημο και ειδικός φόρος τηλεόρασης, εφόσον ισχύσει από 1ης Οκτωβρίου). Φόροι που σημειωτέον δεν καταβάλλονταν μέχρι σήμερα, καθώς όλες οι σχετικές εταιρείες λειτουργούσαν χωρίς άδεια.

Διαφήμιση με φίλτρο προστασίας για τους Ανηλίκους

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θα επιβάλλει εκτεταμένους και αυστηρούς κανόνες διαφήμισης του «υπεύθυνου παιχνιδιού», που θα αφορούν τόσο στους παρόχους και στα ιδρύματα που εκκαθαρίζουν συναλλαγές, όσο και στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, τους ISPs (Internet Service Providers), αλλά και τους διαφημιστές, ενώ εισάγονται αυστηρές κυρώσεις για την παραβίαση των κανόνων αυτών. Η επικοινωνία καταστημάτων και sites θα υπόκεινται σε περιορισμούς, ενώ υποχρεωτικά θα αναγράφεται σε αυτές ότι:
• οι ανήλικοι απαγορεύεται να παίζουν τυχερά παιχνίδια, αλλά μόνο τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια,
• θα αναγράφονται οι γραμμές και υπηρεσίες υποστήριξης για εξάρτηση από το παιχνίδι.




Απολαύστε υπεύθυνα

1. Στο σχέδιο αναφέρεται: Επιβάλλονται εκτεταμένοι κανόνες υπεύθυνου παιχνιδιού που αφορούν
στους παρόχους, τους παίκτες, στα πιστωτικά ιδρύματα που εκκαθαρίζουν συναλλαγές, στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, τους ISPs (Internet Service Providers), τους διαφημιστές και σε κάθε εμπλεκόμενο στη σχετική διαδικασία και εισάγονται σχετικές αυστηρές κυρώσεις για την παραβίαση των κανόνων αυτών.
2. Απαγορεύεται αυστηρά η διεξαγωγή πάσης φύσεως παιχνιδιών με πίστωση, καθώς και η παροχή «έκπτωσης» στο κόστος συμμετοχής.
3. Στα καταστήματα και στις οθόνες διεξαγωγής παιχνιδιών αναγράφεται υποχρεωτικά κάθε πληροφορία σχετικά με υπηρεσίες αντιμετώπισης εθισμού και στήριξης για την απεξάρτηση από τα τυχερά παιχνίδια.
4. Οι ανήλικοι απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση σε τυχερά παιχνίδια.
5. Οι ανήλικοι μπορούν μόνο να παίζουν τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια, τα οποία θα διαβαθμίζονται σε προσβασιμότητα ανάλογα με την ηλικία.
6. Οι χώροι διεξαγωγής των παιχνιδιών (τυχερών και τεχνικών) θα απέχουν διαβαθμισμένα από σημεία όπου συχνάζουν ανήλικοι, ειδικότερα σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, κατασκηνώσεις κλπ. Επίσης θα υπάρχουν σχετικές εμφανείς επιγραφές τόσο στο χώρο, όσο και στις οθόνες των μηχανημάτων, αναφορικά με το είδος και την προσβασιμότητα των παιχνιδιών. Οι υπεύθυνοι καταστημάτων που δεν διασφαλίζουν την τήρηση των διατάξεων προστασίας των ανηλίκων, θα έχουν αυστηρές ποινικές και διοικητικές κυρώσεις. Εντός των καταστημάτων διεξαγωγής των τυχερών παιχνιδιών, αμιγών ή μεικτών, οι χώροι με τα τερματικά που απευθύνονται σε ανήλικους, εφόσον επιτρέπονται, πρέπει να είναι διακριτοί, να υπάρχει εποπτεία από αρμόδιο του καταστήματος και να απαγορεύεται η κατανάλωση αλκοόλ.
7. Το υπεύθυνο παιχνίδι διασφαλίζεται με μηχανισμούς, όπως, ενδεικτικά, η έκδοση ατομικής κάρτας παίκτη, ώστε να εξακριβώνονται η ηλικία, η ροή των χρημάτων, ο μέγιστος χρόνος συμμετοχής και τυχόν πρόσθετοι περιορισμοί που θέτει ο ίδιος ο παίκτης (π.χ. μέγιστο ποσό στοιχηματισμού ανά ημέρα ή μήνα).
8. Η διαφήμιση των καταστημάτων και των ιστοχώρων υπόκεινται σε περιορισμούς, ενώ υποχρεωτικά αναγράφεται σε αυτές ότι οι ανήλικοι απαγορεύεται να παίζουν τυχερά παιχνίδια, ότι μπορούν να παίζουν μόνο τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια, καθώς και οι γραμμές και υπηρεσίες υποστήριξης για εξάρτηση από το παιχνίδι.

Και τα αρνητικά σενάρια

Θυμίζουμε πάντως ότι πριν από δύο μήνες, πέντε επιχειρήσεις καζίνο που δραστηριοποιούνται νομίμως στη χώρα είχαν καταθέσει αίτηση στο ΕΣΡ για την απαγόρευση των ραδιοφωνικών διαφημίσεων «παράνομων διαδικτυακών καζίνο» στην Ελλάδα. Πρόκειται για τις εταιρείες Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ, Regency Entertainment Ψυχαγωγική και Τουριστική ΑΕ, Club Hotel Casino Loutraki, Theros International Gaming Inc. και Vivere Entertainment Εμπορική και Συμμετοχών ΑΕ, με αφορμή εκπομπή διαφήμισης διαδικτυακού καζίνο από ελληνικό ραδιοφωνικό σταθμό.
Οι αιτούμενες επιχειρήσεις ζητούσαν την παρέμβαση του ΕΣΡ, με δεδομένο ότι «οι συγκεκριμένες διαφημίσεις παραβιάζουν την ελληνική νομοθεσία, αποτελούν πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού, ενώ εγκυμονούν κινδύνους για το κοινωνικό σύνολο και ειδικότερα για τους ανηλίκους και τη νεολαία, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης πρόσβασης».

Επισημαίνετο δε ότι: «Σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, στην ελληνική επικράτεια επιτρέπεται η διεξαγωγή συγκεκριμένων τυχερών παιχνιδιών και μόνο από τις επιχειρήσεις καζίνο που έχουν αδειοδοτηθεί με βάση τις διατάξεις του ν. 2206/1994. Ειδικότερα, η διεξαγωγή διαδικτυακών παιχνιδιών έχει απαγορευθεί ρητά, με βάση το ν. 3229/2004, με τον οποίο επιπλέον ανατίθεται ο σχετικός έλεγχος στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Τυχερών Παιχνιδιών. Εφόσον, επομένως, ο συγκεκριμένος διαδικτυακός τόπος δεν έχει λάβει άδεια λειτουργίας στην Ελλάδα, τόσο η δραστηριότητά του προς τους κατοίκους της χώρας, όσο και η διαφήμιση των υπηρεσιών του, αποτελούν παράνομες πράξεις».
Επιπλέον, οι εταιρείες τόνιζαν τότε ότι «η διαφήμιση παράνομων διαδικτυακών καζίνο συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό προς τις νόμιμες επιχειρήσεις καζίνο, οι οποίες λειτουργούν υπό καθεστώς αυστηρής κρατικής εποπτείας και υπόκεινται σε σειρά περιορισμών, με στόχο την προστασία του κοινωνικού συνόλου. Πρόκειται για επιχειρήσεις οι οποίες συνεισφέρουν σημαντικά στα έσοδα του κράτους, καταβάλλοντας ιδιαίτερα υψηλούς φόρους και τέλη, έκτακτες εισφορές και ασφαλιστικές εισφορές για τους 6.000 εργαζομένους που απασχολούν».




Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

Νωρίτερα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε συμβατή με το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο τη σουηδική νομοθεσία, η οποία είχε απαγορεύσει τη διαφήμιση τυχερών παιγνίων που διοργανώνονται στο διαδίκτυο από ιδιώτες λειτουργούς για κερδοσκοπικούς σκοπούς σε άλλα κράτη-μέλη. Το δικαίωμα αυτό των κρατών-μελών στηρίζεται, σύμφωνα με το ΔΕΚ, σε επιτακτικούς λόγους γενικού συμφέροντος, όπως είναι η προστασία των καταναλωτών, η πρόληψη της απάτης και της εγκληματικότητας.
Τα ελληνικά καζίνα εξέδωσαν αμέσως ανακοίνωση, με την οποία χαιρετίζουν την εξέλιξη: «Τα ελληνικά καζίνα χαιρετίζουν τη νέα απόφαση του ΔΕΚ, η οποία δικαιώνει για μία ακόμη φορά τις θέσεις τους, ειδικά όσον αφορά στην απαγόρευση της διαφήμισης των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών. Με τη νέα απόφασή του, η οποία εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου 2010, το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων επιβεβαιώνει και ενισχύει το δικαίωμα των κρατών-μελών να θέτουν φραγμούς στη λειτουργία και στη διαφήμιση των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών στην Ε.Ε.».
Η απόφαση αυτή έρχεται σε συνέχεια δύο πρόσφατων αποφάσεων του δικαστηρίου για την Ολλανδία, με τις οποίες αναγνώρισε ότι τα κράτη-μέλη έχουν το δικαίωμα να απαγορεύσουν εντός της επικράτειάς τους την παροχή τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου από επιχειρηματικούς φορείς που είναι νόμιμα εγκατεστημένοι και παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες σε άλλα κράτη-μέλη, όπως και το δικαίωμα να απαγορεύουν τη διαφήμιση των τυχερών παιγνίων που διεξάγονται στο διαδίκτυο.

TAGS: advertising