To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

ECI: Πιο επίκαιρο από ποτέ

ECI: Πιο επίκαιρο από ποτέ
ECI: Πιο επίκαιρο από ποτέ

Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ

adb: Μπορείτε να μας δώσετε κάποιες πληροφορίες σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Επικοινωνίας (ECI - European Communication Institute). Πώς ξεκίνησε και ποιοι συμμετέχουν στο εγχείρημα;

M.N.:
To ΕCI (www.eci.edu.gr) ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια ως συνέργεια μεταξύ πανεπιστημιακών και ερευνητικών φορέων από την Ελλάδα και την Αυστρία, με αντικείμενο τη μεταπτυχιακή εκπαίδευση των δημοσιογράφων/επικοινωνητών στις δύο χώρες και εστίαση στις νέες τεχνολογίες. Μεταξύ τους ήταν το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» (Υπουργείο Παιδείας), που θεράπευε τις τεχνολογίες Γνώσης και Πολιτισμού, το Πανεπιστήμιο DUK της Βιέννης, που είχε τότε εκκινήσει το Διεθνές Κέντρο Δημοσιογραφίας με την πρώτη Μεταπτυχιακή Σχολή Δημοσιογραφίας της Αυστρίας στους κόλπους του, το Ίδρυμα για την Προαγωγή της Δημοσιογραφίας Α.Β. Μπότση και το Εργαστήριο Επικοινωνίας και Τεχνολογίας ΜΜΕ του ΕΜΠ. Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος κέντρισε το ενδιαφέρον φορέων όπως η ΕΣΗΕΑ και η ΕΣΗΕΜΘ, εφημερίδων όπως η (τότε) «Ελευθεροτυπία», η «Καθημερινή», αλλά και άλλων ΜΜΕ και οργανισμών που στήριξαν ή/και στηρίζουν την πρωτοβουλία με υποτροφίες και άλλους τρόπους.

adb: Ποια θα λέγατε πως είναι η αποστολή, οι στόχοι και οι βασικές του δραστηριότητες;

M.N.:
Η νέα μας οντότητα, (2015 - Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Επικοινωνίας) που εγκαινιάσαμε επισήμως στην Παλαιά Βουλή πριν από λίγες μέρες, ήρθε ως αποτέλεσμα της τρέχουσας πολιτικοκοινωνικής συγκυρίας, όταν διαγνώσαμε πως πρέπει να γίνουν πολλά στην ακαδημία, στην αγορά και στην κοινωνία, για να αρθούν (σε επίπεδο πολιτών) οι παρανοήσεις εκείνες που εμποδίζουν μια αποτελεσματική και «βαθιά» ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Το 2015 ήταν η χρονιά που -ολοκληρώνοντας έναν οδικό χάρτη συνεργασίας που κράτησε τρία χρόνια- επεκτείναμε το Ινστιτούτο, περιλαμβάνοντας την Ένωση Ευρωπαίων Εκδοτών Διαδικτύου, με αντικείμενο τα διεθνή προγράμματα. Αποτελούμε πλέον έναν ακαδημαϊκό-ερευνητικό πόλο, που ελπίζουμε πως θα αρθρώνει ψύχραιμο και τεκμηριωμένο λόγο, θα υλοποιεί πρωτοβουλίες και θα συνδέει την ακαδημία με την κοινωνία, εκεί που υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη: σε επικοινωνιακές πρωτοβουλίες που εμπλέκουν τη δημοσιογραφική κοινότητα, στον Νότο και την Κεντρική Ευρώπη, με άξονα την πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην ποιοτική επικοινωνία και την τεχνολογία. Το γεγονός πως μεταξύ των συνδεόμενων φορέων υπάρχουν οντότητες από τις τρεις γερμανόφωνες χώρες της ηπείρου, καθιστά τον ρόλο του Ινστιτούτου ακόμη πιο επίκαιρο, καθώς η μη-ποιοτική δημοσιογραφία υπήρξε (ένθεν και ένθεν) ο σοβαρότερος λόγος των εντάσεων που κόντεψαν να «διαλύσουν» το ευρωπαϊκό όραμα το 2015.

adb: Πώς προέκυψε η συνεργασία με τους ελληνικούς φορείς που συμμετέχουν στην προσπάθεια;

M.N.:
H εξαιρετική δουλειά του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά» (www.athena-innovation.gr) σε μια σειρά έργων που συνδέουν την τεχνολογία με την κοινωνία, τον πολιτισμό και τη γλωσσική έρευνα, ο διεπιστημονικός του χαρακτήρας και η ευρωπαϊκή του εξωστρέφεια, το καθιστούσαν τον μοναδικό δυνητικό partner για ένα τέτοιο έργο. Το Ίδρυμα Μπότση, με πρωτοβουλίες του φωτισμένου διευθυντή του, Δημήτρη Ζαννίδη, υπήρξε επίσης «αξιωματικός» συνεργάτης, ενώ η προσπάθεια θα ήταν λειψή, χωρίς ένα ερευνητικό πανεπιστημιακό εργαστήριο που αθόρυβα έκανε τεχνο-επικοινωνιακή έρευνα σε terra incognita, δηλαδή το εξαιρετικό Εργαστήριο Επικοινωνίας και Τεχνολογίας ΜΜΕ του ΕΜΠ.

adb: Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το άμεσο μέλλον;

M.N.:
Η υλοποίηση τρίγλωσσων προγραμμάτων για ενεργούς στα οικεία ΜΜΕ, Ευρωπαίους δημοσιογράφους, δηλαδή «ιπτάμενους» φοιτητές, είναι ένα πρώτο βήμα, ενώ αγγλόγλωσσα προγράμματα πολιτισμού για τους «πολίτες του κόσμου» κάθε εθνικότητας είναι το επόμενο. Τι θα μπορούσε, άλλωστε, να συμβάλει περισσότερο σε μια καλύτερη Ελλάδα (μέρος μιας καλύτερης Ευρώπης) από μια ανθρωποκεντρική εκπαίδευση στην Επικοινωνία, τον Πολιτισμό και την Τεχνολογία;