To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Η «φούσκα» έσπασε…

Η «φούσκα» έσπασε…
Η «φούσκα» έσπασε…

Συνέντευξη στους ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ & ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

adb: Ποια είναι τα ανανεωμένα αιτήματα της Ένωσης από την πολιτεία, σε ποιους υπουργούς απευθύνονται και πού εστιάζουν;

Π.Κ.:
Τα βασικά αιτήματα της Ένωσης αφορούν τους ακόλουθους τομείς:
i. Ολοκλήρωση της νομοθεσίας και αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών (με βάση τη νέα ψηφιακή τεχνολογία). Στον τομέα αυτό περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του χάρτη συχνοτήτων, οι διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα της ψηφιακής μετάβασης, το ψηφιακό μέρισμα κ.λπ.
ii. Ο ρόλος της ΕΡΤ στο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η Ένωση ζητά από την πολιτεία την τήρηση των οδηγιών της Ε.Ε. όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας του κρατικού φορέα. Επίσης θεωρεί ότι από τη στιγμή που η ΕΡΤ λαμβάνει ανταποδοτικό τέλος, δεν μπορεί να λαμβάνει και εμπορική διαφήμιση. Με την πτώση της διαφημιστικής δαπάνης, το ανταποδοτικό τέλος έχει σχεδόν εξισωθεί με το σύνολο των εσόδων όλων των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών.
iii. Εκλογίκευση και περιορισμός διαφόρων φόρων και τελών, όσον αφορά το ύψος τους αλλά και τον τρόπο υπολογισμού. Κατάργηση του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης.
iv. Πλήρης διαφάνεια στις συναλλαγές μεταξύ διαφημιζόμενου, διαφημιστικών εταιρειών και Μέσων.
v. Άρση των περιορισμών που έχουν τεθεί, ειδικά για τα ΜΜΕ, στη συγκέντρωση. Εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων της Ε.Ε. και στα ΜΜΕ, όπως ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
vi. Βελτίωση της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τα λειτουργικά ζητήματα του ΕΣΡ. Ακύρωση των αποφάσεων του οργάνου που είναι αντίθετες με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αρμόδιος υπουργός για όλα τα θέματα των ΜΜΕ είναι σήμερα ο κ. Μόσιαλος. Όπως μας έχει αναφέρει, αυτός έχει την ευθύνη προώθησης των θεμάτων και στους συναρμόδιους υπουργούς.

adb: Ποιο είναι το ζητούμενο της ΕΙΤΗΣΕΕ αναφορικά με την τύχη του αγγελιόσημου; Επιδιώκετε κατάργηση ή «κούρεμα» κάποιου ποσοστού;

Π.Κ.:
Η ΕΙΤΗΣΕΕ θεωρεί ότι είναι αδιανόητο και παράλογο να χρηματοδοτούνται από  τους πόρους του αγγελιοσήμου Οργανισμοί οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την τηλεόραση και το προσωπικό της και από την άλλη μεριά ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού των τηλεοπτικών σταθμών να μην είναι ενταγμένο σε ταμείο που χρηματοδοτείται από το αγγελιόσημο (π.χ. τεχνικό προσωπικό). Η θέση της Ένωσης είναι να διατηρηθεί πλήρως το τμήμα του αγγελιοσήμου που αφορά τη χρηματοδότηση των ταμείων των εργαζομένων στην τηλεόραση και να καταργηθεί η υπόλοιπη επιβάρυνση.

adb: Ποιο είναι το μοντέλο που προωθεί η ΕΙΤΗΣΕΕ αναφορικά με τα Year End Bonus; Θεωρείτε ότι η διαπραγμάτευση πρέπει να γίνεται απευθείας με τους διαφημιζόμενους και πώς θα κάνετε πράξη το «όραμα» για περισσότερη διαφάνεια στο θεσμό των επιβραβεύσεων;

Π.Κ.:
Η Ένωση δεν παρεμβαίνει στη διαμόρφωση της εμπορικής πολιτικής των μελών της. Βασική θέση της είναι η ύπαρξη απόλυτης διαφάνειας στη σχέση Διαφημιζόμενος - Διαφημιστής - Μέσο.

adb: Πώς θα μπορέσει η τηλεοπτική βιομηχανία να ανακάμψει από την πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζει συνεπεία της πτώσης χωρίς τέλος στη διαφημιστική δαπάνη; Καταβάλλονται προσπάθειες για μια κεντρική λύση (με τον ΣΔΕ ή με την πολιτεία για κρατική διαφήμιση);

Π.Κ.:
Η κρίση που αντιμετωπίζει η τηλεοπτική βιομηχανία δεν είναι μόνον αποτέλεσμα της πτώσης της διαφημιστικής δαπάνης. Οφείλεται σε μεγάλο μέρος στη «φούσκα» που είχε δημιουργηθεί με τις ανεξέλεγκτες δανειοδοτήσεις του κλάδου, της αδιαφάνειας στις συναλλαγές, στο υπερβολικό κόστος των τηλεοπτικών προγραμμάτων, τις υψηλές αμοιβές των συντελεστών και στον αλόγιστο ανταγωνισμό. Η «φούσκα» έσπασε και όλη η αγορά πληρώνει τώρα τις συνέπειές της. Η λύση του προβλήματος θα έρθει από την αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου. Η τηλεοπτική βιομηχανία θα πρέπει να προσαρμοσθεί στην πραγματικότητα. Αυτό είναι επώδυνο, αλλά απολύτως αναγκαίο. Φυσικά η διαφημιστική δαπάνη είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, την ψυχολογία και την προσδοκία της αγοράς. Όσο δεν υπάρχει «φως στο τούνελ», δεν θα υπάρξει και ανάκαμψη στη διαφημιστική δαπάνη. Στον τομέα αυτό δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά. Πρέπει να προσθέσω ότι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι τηλεοπτικοί σταθμοί είναι η αδυναμία χρηματοδότησης των απαιτήσεων που έχουν από τις διαφημιστικές εταιρείες. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γενικότερο πρόβλημα ρευστότητας των τραπεζών, αλλά κυρίως στο χαρακτηρισμό των απαιτήσεων αυτών ως υψηλού κινδύνου. Προβλέπω ότι πολύ σύντομα το μοντέλο των συναλλαγών θα αλλάξει ριζικά.

adb: Περιμένετε την αλλαγή της νομοθεσίας για τη συγκέντρωση στα ΜΜΕ (και την άρση των περιορισμών για την κατάργηση της δεσπόζουσας θέσης) για να σημειωθούν πράξεις συνεργασιών, συνεργιών και συγχωνεύσεων; Πώς βλέπετε το τοπίο των 7 καναλιών εθνικής εμβέλειας το 2012; Πόσοι θα μείνουν στην επόμενη ημέρα, πόσους παίκτες χωρά η αγορά;

Π.Κ.:
Η δημιουργία συνεργασιών, συνεργιών και συγχωνεύσεων είναι προϋπόθεση για την ορθολογική λειτουργία της αγοράς. Εάν δούμε τι συμβαίνει στις άλλες χώρες της Ε.Ε., θα διαπιστώσουμε ότι δεν υπάρχει πουθενά το μοντέλο ύπαρξης εταιρειών με ένα σταθμό. Ειδικά στην ψηφιακή εποχή το μοντέλο ένας σταθμός- μια εταιρεία δεν λειτουργεί. Οι δυνάμεις της αγοράς θα καθορίσουν την επόμενη μέρα, η οποία πιστεύω ότι δεν θα είναι διαφορετική από αυτό που συμβαίνει σε χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γερμανία, η Αυστρία κ.λπ.

adb: Ποιες κινήσεις κάνετε προς τον υπουργό Οικονομικών Ε. Βενιζέλο προκειμένου να μην επανέλθει ο ειδικός φόρος τηλεόρασης από 1ης Ιανουαρίου 2012;

Π.Κ.:
Η ΕΙΤΗΣΕΕ έχει κατ’ επανάληψη εξηγήσει στα αρμόδια μέλη της κυβέρνησης ότι είναι παράλογο να φορολογηθεί ο τζίρος μιας αγοράς που έχει απομειωθεί κατά 60% τα τελευταία 4 χρόνια. Η επιβολή του ειδικού φόρου τηλεόρασης θα είναι η «χαριστική βολή» στον κλάδο. Θεωρώ ότι η κυβέρνηση το έχει κατανοήσει και έχει δεσμευτεί ότι δεν θα επιβάλλει το φόρο αυτόν.

adb: Πιστεύετε ότι η κρίση θα προκαλέσει εμπόδια στην επένδυση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση; Το γεγονός ότι ένας παίκτης της Digea (Alter) δεν έχει καταβάλλει το μερίδιο που του αναλογεί, δημιουργεί τριβές μεταξύ των μετόχων;

Π.Κ.:
Το βασικό εμπόδιο για την επένδυση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση δεν είναι η κρίση αλλά η αδυναμία της πολιτείας να ασχοληθεί συστηματικά με το θέμα. Εδώ και 4 χρόνια εκκρεμούν θέματα όπως ο χάρτης συχνοτήτων, η διαδικασία αδειοδότησης κ.λπ. Πώς είναι δυνατόν να επενδύσει κάποια εταιρεία στο έργο αυτό εάν δεν γνωρίζει από πού πρέπει να εκπέμψει και ποιες είναι οι προϋποθέσεις αδειοδότησής της. Οι μέτοχοι της Digea τον τελευταίο χρόνο επιβαρύνονται με το κόστος ψηφιακής εκπομπής του Alter. To Δ.Σ. της Digea, στο πλαίσιο της κοινωνικής του ευθύνης προς τους εργαζόμενους του σταθμού, έχει αποφασίσει να στηρίζει το σταθμό μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συνδιαλλαγής που έχει θέσει το δικαστήριο, στο πλαίσιο του άρθρου 99.

adb: Πώς αντιμετωπίζετε τις κινήσεις των συνδρομητικών καναλιών που, παρά την κρίση, έχουν έρεισμα στην κοινωνία αγοράζοντας ακριβό τηλεοπτικό προϊόν (ποδόσφαιρο, καλές ταινίες κ.λπ.);

Π.Κ.:
Σε μία ελεύθερη αγορά ο κάθε παίκτης είναι ελεύθερος να επιχειρεί όπως νομίζει. Εάν τα συνδρομητικά κανάλια πιστεύουν ότι είναι σε όφελός τους να αγοράζουν ακριβό τηλεοπτικό προϊόν είναι ελεύθερα να το κάνουν, από τη στιγμή που τηρούνται οι κανόνες του ανταγωνισμού.



To Publicis Groupe συνειδητά προχωράει σε ένα μεγάλο «κανόνι»…

adb: Ποιο είναι το σχόλιό σας για την απόφαση του Publicis Groupe να προχωρήσει στην πτώχευση της Leo Burnett; Πώς επηρεάζει αυτή η εξέλιξη την τηλεοπτική αγορά και τι ύψος υπολογίζετε πως έχει η ζημιά που θα υποστούν τα κανάλια από τις ανεξόφλητες οφειλές της διαφημιστικής;

Π.Κ.:
Η μητρική εταιρεία προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες της και να ρίξει όλη την ευθύνη στο ελληνικό Management. Προσπαθεί να μας πείσει ότι μια πολυεθνική εταιρεία δεν ήταν σε θέση να αντιληφθεί ούτε ότι η εταιρεία ήταν ζημιογόνος, ούτε ότι ανέβαινε ο δανεισμός της στα ύψη, ούτε ότι πάνω από €20 εκατ. ετησίως από τον τζίρο που εμφάνιζε αφορούσε μη διαφημιστικές δραστηριότητες. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν δέχονται τη θέση της μητρικής εταιρείας, θεωρούν ότι η μητρική εταιρεία ήταν και είναι απολύτως υπεύθυνη για τη διαχείριση της εταιρίεας και συνειδητά προχωράει σε ένα μεγάλο «κανόνι», αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις του. Απλά προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τυχόν διαθέσιμα νομικά εργαλεία, για να αποφύγει να πληρώσει τις υποχρεώσεις της. Το ύψος των υποχρεώσεων της Leo Burnett στα Μέσα Ενημέρωσης υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των €20 εκατ. Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ σοβαρή και θα επηρεάσει σοβαρά και τα οικονομικά των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και τον τρόπο των μελλοντικών συναλλαγών μεταξύ τηλεοπτικών σταθμών και διαφημιστικών εταιρειών. Όταν μια πολυεθνική κερδοφόρος εταιρεία συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο, το γεγονός αυτό επηρεάζει την αξιοπιστία του συνόλου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό.

adb: Σκοπεύει η ΕΙΤΗΣΕΕ να επέμβει θεσμικά στην υπόθεση Leo Burnett; Σκέφτεστε να καταφύγετε σε ένδικα μέσα σαν ένωση;

Π.Κ.:
Οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα στραφούν ποινικά και αστικά εναντίον της Διοίκησης της Leo Burnett στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Παράλληλα θα ενημερώσουν όλες τις αρμόδιες αρχές του εσωτερικού και εξωτερικού για τις δραστηριότητες της εταιρείας αυτής.