To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Το «αγκάθι» του τζόγου

Το «αγκάθι» του τζόγου
Το «αγκάθι» του τζόγου

Παρά τις παρεμβάσεις της ΕΔΕΕ και τις επιστολές του προέδρου Δημήτρη Μαύρου στον Υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο αλλά και τον προκάτοχο του Γιώργο Παπακωνσταντίνου,  το ν/σ σ με τίτλο «Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση»που ψηφίστηκε τελικά από την ελληνική βουλή και αναμένεται άμεσα να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για να τεθεί σε εφαρμογή προβλέπει σημαντικούς περιορισμούς στη διαφήμιση για τη «Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων».

Συγκεκριμένα αναφέρει πως απαγορεύεται η εμπορική επικοινωνία με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, για οιονδήποτε φορέα δυνάμενο να παράσχει υπηρεσίες πίστωσης στους παίκτες για τη συμμετοχή σε τυχερά παίγνια.

Ακόμη το περιεχόμενο των κάθε είδους εμπορικών επικοινωνιών πρέπει να είναι σύμφωνο με τις αρχές που καθιερώνει ο Κώδικας Δεοντολογίας Παιγνίων. Μέχρι, μάλιστα, τη θέσπιση του Κώδικα Δεοντολογίας Παιγνίων, απαγορεύεται η εμπορική επικοινωνία για τυχερά παίγνια, με εξαίρεση τα παίγνια που διεξάγονται σύμφωνα με άδεια που έχει εκδοθεί από την Ελληνική Δημοκρατία.

Το μάλλον σημαντικότερο, όμως είναι πως στο άρθρο 34 περί ποινικών κυρώσεων αναφέρεται ότι «όποιος προβαίνει σε εμπορική επικοινωνία για τυχερά παίγνια τα οποία διοργανώνονται ή διεξάγονται χωρίς άδεια, είτε ως διαφημιστής είτε ως διαφημιζόμενος, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και με χρηματική ποινή από 100.000 έως 200.000 ευρώ».

Οι παρεμβάσεις της ΕΔΕΕ

Όπως αναφέρθηκε πρωτύτερα,  η ΕΔΕΕ με επιστολές του προέδρου της, Δημήτρη Μαύρου προς τον νέο υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο αλλά και προς τον προκάτοχο του Γεώργιο Παπακωνσταντίνου έχει καταθέσει εδώ και πολύ καιρό τις δικές της προτάσεις και διαφωνίες αναφορικά με τις διατάξεις για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων.

Συγκεκριμένα, η Ένωση στις επιστολές αυτές έχει επισημάνει την ανάγκη απάλειψης των άρθρων που θεσπίζουν μια νέα διοικητική υποχρέωση για τον κλάδο, δηλαδή τον έλεγχο της άδειας μιας επιχείρησης, προκειμένου αυτή να διαφημιστεί, με την απειλή ποινικών κυρώσεων. Για αυτό και έχει ζητήσει την απάλειψη των ποινικών κυρώσεων για τον κλάδο στα άρθρα 33 και 34, όπου προβλέπονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις (ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή από 100.000 έως 200.000 ευρώ) για διαφημιστές που προβαίνουν σε εμπορική επικοινωνία για τυχερά παίγνια τα οποία διοργανώνονται ή διεξάγονται χωρίς άδεια. Όπως αναφέρεται στις επιστολές «η ευθύνη της εποπτείας και του ελέγχου της τήρησης της νομιμότητας από πλευράς των διαφημιζομένων ανήκει σαφώς στην πολιτεία και τα όργανά της και δεν πρέπει να μετακυλίεται με την απειλή της ποινικής καταδίκης σε φορείς της αγοράς, δηλ. στους ίδιους τους διαφημιστές, οι οποίοι δεν είναι ούτε υποχρεωμένοι, αλλά ούτε και εκ των πραγμάτων σε θέση να διαδραματίσουν αυτόν τον θεσμικό ρόλο».
 

Παράλληλα, η ΕΔΕΕ έχει εκφράσει και την διαφωνία της με την μεταβατική διάταξη που προβλέπει την απαγόρευση κάθε εμπορικής επικοινωνίας για τυχερά παίγνια μέχρι την θέσπιση Κώδικα Δεοντολογίας Παιγνίων. Στο πλαίσιο αυτό έχει ζητήσει την απάλειψη της προσωρινής απαγόρευσης της διαφήμισης παιγνίων, αντιπροτείνοντας την τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 13 προς μια κατεύθυνση που, για το μεσοδιάστημα μέχρι την ολοκλήρωση εφαρμογής του νέου πλαισίου, θα λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και θα είναι σύμφωνο με τις κοινοτικές ελευθερίες και τη νομολογία του ΔΕΚ.

Άλλωστε όσον αφορά τον Κώδικα αυτό, η ΕΔΕΕ έχει ζητήσει τη συμμετοχή του κλάδου της επικοινωνίας και τη συμπερίληψη στα εδάφια του άρθρου 5 της πρόβλεψης ότι στη διαδικασία έκδοσης του Κώδικα Δεοντολογίας Παιγνίων, καθώς και του Κανονισμού Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων, στο βαθμό που αυτός θα ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με τη διαφήμιση, θα συμμετέχει υποχρεωτικά η πιο αντιπροσωπευτική ένωση Διαφημιστικών. Εναλλακτικά θα μπορούσε να προβλέπεται η συμμετοχή του οργάνου αυτοδέσμευσης στην εμπορική επικοινωνία, εν προκειμένω του ΣΕΕ

Οι διαφωνίες και η συνέχεια

Γεγονός, λοιπόν, είναι πως η αγορά επικοινωνίας βρίσκεται μπροστά σε ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα, το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει με νέο τρόπο καθώς οι πρώτες παρεμβάσεις δεν δείχνουν να έφεραν κάποιο αποτέλεσμα. Τόσο στον χώρο των εταιρειών επικοινωνίας όσο και στα media επικρατεί προβληματισμός καθώς οι εξελίξεις αυτές οδηγούν σαφώς σε νέες απώλειες εσόδων στον ήδη δοκιμαζόμενο κλάδο.  Απώλειες που ακόμη κι αν δεν απειλήσουν την βιωσιμότητα κάποιων επιχειρήσεων σίγουρα θα μεταφραστούν σε νέο γύρο περικοπών και δυσκολιών.

Βέβαια, αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι πως στις διατάξεις για την ρύθμιση της αγοράς παιγνίων δεν αντιδρά μόνο ο κλάδος της εμπορικής επικοινωνίας αλλά και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς και ομάδα συμφερόντων. Πληροφορίες, μάλιστα, θέλουν κάποιους από αυτούς να είναι έτοιμοι να καταγγείλουν το νομοσχέδιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μια κίνηση, που, οπωσδήποτε, θα δημιουργήσει νέα δεδομένα.