To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Ελένη Σαρλά, CEO, Wunderman Thompson - GroupM: Η απλότητα είναι το µότο µου

Ελένη Σαρλά, CEO, Wunderman Thompson - GroupM: Η απλότητα είναι το µότο µου

Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά


Με ελληνικές ρίζες, προϋπηρεσία 21 ετών στο χώρο της επικοινωνίας και έχοντας διατηρήσει επιτελικές θέσεις σε σηµαντικές εταιρείες στο Λονδίνο και στο  Άµστερνταµ, η γεννηµένη στην Αυστραλία Ελένη Σαρλά αποτελεί από τα τέλη Μαρτίου τη νέα διευθύνουσα σύµβουλο της Wunderman Thompson και της GroupM στην Ελλάδα.

Γι’ αυτό το πρώτο διάστηµα της θητείας αλλά και τις βασικές πτυχές του πλάνου της για τη συνέχεια µίλησε αποκλειστικά στο adbusiness, χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στη σχέση της µε την Ελλάδα και τη νέα εµπειρία της ως µόνιµη κάτοικος πλέον της Αθήνας.

Ακόµη, στάθηκε στα όσα διδάχθηκε από τη διαδροµή της σε διάφορες χώρες και ηπείρους ως business leader, ενώ τόνισε πως στόχος της είναι να βελτιώσει ακόµη περισσότερο τα -ήδη- εξαιρετικά ελληνικά της. 

Έχετε ελληνικές ρίζες, όµως αυτή είναι η πρώτη φορά που εργάζεστε στη χώρα. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την Ελλάδα ως χώρα και αγορά; 


H εικόνα που είχα πάντα για την ελληνική αγορά ήταν µεν εκείνη του εξωτερικού παρατηρητή αλλά, φυσικά, µε µια πιο προσωπική µατιά, λόγω της καταγωγής µου. Οι γονείς µου είναι  Έλληνες, µε καταγωγή από την Πελοπόννησο, και έτσι απέκτησα από πολύ µικρή ηλικία µια πολύ στενή σύνδεση και σχέση µε την Ελλάδα. Είχα και έχω ακόµη συγγενείς εδώ, ενώ έχω επισκεφθεί πολλές φορές τη χώρα. Βέβαια, η σχέση µου µε την Ελλάδα είχε, µέχρι στιγµής, µόνο προσωπικό χαρακτήρα και όχι επαγγελµατικό. Μπορώ να πω, όµως, πως η άποψη που διαµόρφωνα για τη χώρα τα τελευταία πέντε χρόνια ή ίσως από τη στιγµή που ήρθα στην Ευρώπη πριν από δώδεκα χρόνια, γινόταν σταθερά όλο και πιο θετική. Η εικόνα που έχω για την Ελλάδα σήµερα είναι πως είναι πιο προοδευτική, πιο αποτελεσµατική, πιο digital, πιο εστιασµένη στους στόχους της για θετικά αποτελέσµατα. Πρόκειται για µια τεράστια αλλαγή, η οποία ήρθε θεωρώ τα τελευταία πέντε-οκτώ χρόνια, τα οποία µπορεί να χαρακτηρίστηκαν από σηµαντικές δυσκολίες και προκλήσεις, αλλά όπως φαίνεται, παράλληλα έκαναν τη χώρα να συνειδητοποιήσει πως υπάρχει η ευκαιρία να γίνουν όχι απλά µικρές βελτιώσεις αλλά ριζικές αλλαγές. ∆εν ξέρω σε τι βαθµό επηρέασε και η πανδηµία την κατάσταση, αλλά ακόµη και σε απλά καθηµερινά πράγµατα, όπως η ανανέωση του διαβατηρίου σου ή άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες, µπορεί κανείς να διαπιστώσει πως υπάρχει η διάθεση τα πράγµατα να γίνονται ταχύτερα, πιο αποτελεσµατικά, µε έναν σύγχρονο προοδευτικό τρόπο, που εξυπηρετεί τον σηµερινό «ψηφιακό» πολίτη/καταναλωτή. Είναι στοιχεία που όταν τα βλέπει κανείς ως εξωτερικός παρατηρητής, αποτελούν σηµαντικές αλλαγές, καθιστώντας την Ελλάδα πολύ πιο προσβάσιµη και σύγχρονη από ό,τι ήταν στο παρελθόν. 


Σε καθαρά επαγγελµατικό επίπεδο τώρα, όπως είπα, είναι η πρώτη φορά που εργάζοµαι εδώ, ενώ αυτή είναι η τέταρτη αγορά στην οποία αναλαµβάνω ρόλο. Κάθε αγορά έχει τις δικές της -προσωπικές- προκλήσεις. Βλέπω θετικά το γεγονός πως πρόκειται για µικρότερη αγορά, από εκείνες στις οποίες είχα εργαστεί στο παρελθόν και θεωρώ πως σαν Wunderman Thompson και GroupM πρέπει να έχουµε συγκεκριµένη οπτική γωνία, σχέσεις εµπιστοσύνης µε όσους ήδη συνεργαζόµαστε ή πρόκειται να συνεργαστούµε - στοιχεία που να µας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισµό και πραγµατική όρεξη, έτσι ώστε να προσφέρουµε προστιθέµενη αξία στους πελάτες µας. Με ενδιαφέρει πολύ το κοµµάτι της ανάπτυξης. Είναι εξαιρετικά σηµαντικό για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα να σκέφτονται τη συνεχή ανάπτυξή τους ακολουθώντας την τροχιά που προβλέπεται για την ελληνική οικονοµία, για την οποία υπάρχει η συγκρατηµένη αισιοδοξία πως οδεύει προς µια περίοδο ανάπτυξης. ∆ική µου επιδίωξη είναι να διερευνήσω τους τρόπους που µπορούµε εµείς να βοηθήσουµε τους πελάτες µας σε αυτή την διαδροµή. 




Έχει ανακοινωθεί πως θα ηγηθείτε της ενοποίησης του συνόλου των δραστηριοτήτων της Wunderman Thompson και της GroupM στην Ελλάδα. Ποιο, ακριβώς, είναι το πλάνο; Τι πρόκειται να συµβεί; Θα υπάρξουν και συγχωνεύσεις εταιρικών οντοτήτων;

Κατ’ αρχήν να ξεκαθαρίσω πως στις αρµοδιότητές µου εµπίπτουν οι Wunderman Thompson, η Τribe/Grey, η MediaCom και η Μindshare, και πιο συγκεκριµένα το 50% συµµετοχής της WPP/GroupM στην τελευταία. Η Wavemaker αυτήν τη στιγµή δεν περιλαµβάνεται στο πεδίο ευθύνης µου. ∆ιαθέτουµε λοιπόν µια οµάδα επιχειρήσεων στην Ελλάδα οι οποίες αντιπροσωπεύουν τη συνολική πρόταση των δικτύων Wunderman Thompson και GroupM. To πρώτο βήµα στο πλάνο είναι να διασφαλίσουµε πως υπάρχει µια πολύ στενή συνεργασία µεταξύ τους. Είναι κάτι πολύ σηµαντικό για εµάς, καθώς θέλουµε να εξυπηρετούµε brands µε πραγµατικές φιλοδοξίες, έχοντας ένα πλήθος cross-section υπηρεσιών, που µπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους. ∆εν θέλουµε, λοιπόν, να έχουµε τέσσερα ξεχωριστά business units αλλά εξειδικευµένες οµάδες που µπορούν να συνεργάζονται στενά, για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των πελατών και να απαντούν στα προβλήµατά τους. Είναι ακόµη νωρίς για να σας πω ακριβώς πώς θα το κάνουµε. ∆εν µπορώ να αναφέρω κάτι δεσµευτικό όσον αφορά στη δοµή µας. Επιδιώκω να διαµορφώσω γρήγορα την προσωπική µου άποψη, αλλά δηλώνω ανοιχτή σε κάθε πιθανότητα. 


Όπως ανέφερα, πάντως, διαθέτουµε δύο power brands, τη Wunderman Thompson και την GroupM. Αυτά τα brands µας προσφέρουν σηµαντικούς πόρους εντός του δικτύου και εκτός Ελλάδας που µπορούµε να αξιοποιήσουµε. Αναφέροµαι σε υπηρεσίες, εργαλεία, προϊόντα αλλά και ανθρώπους. Η βασική σκέψη µας είναι να δώσουµε τη δυνατότητα στους ανθρώπους µας όχι µόνο να συνεργάζονται πιο στενά µεταξύ τους, αλλά παράλληλα να συνεργάζονται και µε τα δίκτυά µας, προκειµένου να κατανοήσουν καλύτερα πώς οι υπηρεσίες µας µπορούν να χρησιµοποιηθούν µε τον καλύτερο τρόπο για τους πελάτες µας στην Ελλάδα. Ο δικός µου ρόλος είναι να συµβάλω στο να γνωρίσουν οι άνθρωποί µας τις υπηρεσίες στις οποίες µπορούν να έχουν πρόσβαση και να τους προσφέρω, φυσικά, αυτή την πρόσβαση, για να τις προσαρµόσουν στην ελληνική αγορά. Στόχος µας είναι, επίσης, να γίνουν όλα πιο απλά. Πρέπει να υπάρξει µια απλή διαδικασία, µέσω της οποίας οι άνθρωποί µας αφενός θα αποκτήσουν τη σχετική γνώση και αφετέρου θα νιώσουν ενδυναµωµένοι ώστε να το κάνουν πράξη. Συνοψίζοντας, αν θα έπρεπε να αναφέρω βασικά στοιχεία στα οποία εστιάζω αυτήν τη στιγµή, θα ανέφερα τη στενότερη συνεργασία µεταξύ των εταιρειών µας, αλλά και µε τα power brands µας, και την απλότητα (simplicity). Θελω να διαµορφώσουµε µια πολύ απλή ιστορία για το τι θέλουµε να κάνουµε και να το µοιραστούµε µε τους πελάτες µας µε τον πιο απλό τρόπο. Τέλος, θέλω να προσφέρουµε κάτι διαφορετικό, έναν disrupting τρόπο σκέψης στην αγορά. Ως επαγγελµατίας του χώρου των επιχειρήσεων και της επικοινωνίας, θεωρώ ότι είναι δική µας ευθύνη να το κάνουµε. Θέλω οι πελάτες µας να έρχονται σε εµάς γιατί µας θεωρούν disruptive thinkers. Στόχος µας είναι να τους προσφέρουµε απλές, εύκολες λύσεις, «προβοκατόρικες» προκλήσεις και διαφορετικού τύπου σκέψεις αναφορικά µε το πώς µπορούν να καταφέρουν να αναπτυχθούν. Το disruption είναι βασικό κοµµάτι της φιλοσοφίας µας για τη συνέχεια. 

Να περιµένουµε νέες υπηρεσίες και ίσως νέα brands από τα δύο δίκτυα στην Ελλάδα; Επίσης, νέα units µε διεθνείς δραστηριότητες ανάλογα µε τις δοµές που παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε χώρες όπως η Ισπανία; 

Οπωσδήποτε θα υπάρξουν νέα εργαλεία, νέες υπηρεσίες, που θα µας δώσουν τη δυνατότητα να προσφέρουµε µια αλλαγή στη σχέση µας µε τους πελάτες: από pure players επικοινωνίας θα κινηθούµε περισσότερο στο χώρο των επιχειρηµατικών συµβουλευτικών υπηρεσιών (business consultancy) και του επιχειρηµατικού µετασχηµατισµού (business transformation). Eπίσης, σίγουρα, θα διερευνήσουµε το πώς η Ελλάδα µπορεί να εξελιχθεί σε hub για την Ευρώπη. ∆ιαθέτουµε ήδη πολλούς ταλαντούχους ανθρώπους, εκτιµώ πως υπάρχουν αρκετοί ακόµη στην αγορά που αναζητούν δουλειά και σίγουρα είµαστε ελκυστική επιχείρηση για να συνεργαστεί κανείς. Από άποψη κόστους θεωρώ πως έχουµε τη δυνατότητα να εφαρµόσουµε µοντέλα που έχετε ήδη δει στην Πορτογαλία ή την Ισπανία και σίγουρα µπορούµε να χτίσουµε τέτοιες δοµές και στην Ελλάδα.  Ήδη, µάλιστα, έχουµε ξεκινήσει να το κάνουµε σε µικρή κλίµακα για µερικούς πελάτες. Υπάρχει ένα hub µε έδρα την Ελλάδα. Αυτήν τη στιγµή απασχολούνται µόνο 6 άτοµα σε αυτό το κοµµάτι, αλλά στόχος µας είναι να µεγαλώσει η ζήτηση, καθώς διαθέτουµε σηµαντικές δεξιότητες, ενώ είµαστε και άκρως ανταγωνιστικοί. Ακόµη εξετάζουµε και τις προοπτικές που υπάρχουν όσον αφορά στο content & film production και ήδη πραγµατοποιούµε συζητήσεις µε τη Μεγάλη Βρετανία για τη δυνατότητα παραγωγών στην Ελλάδα. Επίσης, µπορούµε να εξετάσουµε και άλλα επίπεδα συνεργασιών. Από τη στιγµή που θα καταλήξουµε στο συγκεκριµένο business model, µπορούν να υπάρξουν άπειρες δυνατότητες: από customer experience, social media, data & analytics µέχρι web development. Υπάρχουν πολλές δεξιότητες εδώ, οπότε πρέπει να σκεφτούµε ποιες ανάγκες υπάρχουν και πώς µπορεί να δοµηθεί µια συγκεκριµένη πρόταση στην Ελλάδα.

Η προοπτική η Ελλάδα να αποτελέσει hub για τον όµιλο όσον αφορά τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, είναι κάτι που εξετάζετε; 

Ξέρω ότι σε έναν µικρό βαθµό ήδη λειτουργούµε µε έναν τρόπο σαν hub σε αυτή την περιοχή και αρκετοί πελάτες µας δραστηριοποιούνται σε αυτές τις αγορές. Όπου µπορούµε να εξυπηρετούµε τους πελάτες µας, θα το πράττουµε. ∆εν βρίσκω το λόγο να µην αποτελούµε hub και για την αγορά των Βαλκανίων. Αυτήν τη στιγµή, δεν έχω απόλυτη εικόνα αναφορικά µε την προοπτική που τυχόν υπάρχει σε ένα τέτοιο εγχείρηµα, αλλά σίγουρα είναι κάτι που θα εξετάσουµε.  Όπου υπάρχει κάποια ευκαιρία, θα είµαστε εκεί για να την εξετάζουµε. 



Ποιοι είναι οι άνθρωποι πίσω από τη νέα εποχή της Wunderman Thompson και της GroupM στην ελληνική αγορά; 

Η ηγετική οµάδα µας αυτήν τη στιγµή είναι οι επικεφαλής των εταιρειών µας στην Ελλάδα. Είναι καταπληκτικοί άνθρωποι, πολύ καλοί στη δουλειά τους, µε πολλές ιδέες και εξαιρετικοί στη µεταξύ τους συνεργασία. Επίσης, θα πρέπει να αναφέρω τον Αριστοτέλη Γύπαρη, CFO όλων των εταιρειών του οµίλου εδώ και περίπου ένα χρόνο, µε τον οποίο συνεργαζόµαστε στενά και θεωρώ πως θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία µας. Στόχος µου είναι να αξιοποιήσουµε τις ικανότητες των ανθρώπων µας, να ανακαλύψουµε έξυπνους τρόπους για να συνεργαστούµε και να προχωρήσουµε µπροστά. Με αυτήν τη συνολική ηγετική οµάδα, θα δουλέψω στενά µέσα στην επόµενη περίοδο, διαµορφώνοντας τον ακριβή τρόπο µε τον οποίο θα προωθήσουµε και θα υποστηρίξουµε τα power brands Wunderman Thompson και GroupM στην ελληνική αγορά. Θέλω να ακούσω τις απόψεις τους για το πώς µπορούµε να διαµορφώσουµε την παρουσία µας στην Ελλάδα. Θεωρώ πως σύντοµα θα κατορθώσουµε να έχουµε µια σαφή ξεκάθαρη πρόταση να παρουσιάσουµε στην αγορά. 

Εδώ θα ήθελα να αναφέρω κάτι που έχει ιδιαίτερη σηµασία για εµένα.  Ένα από πρώτα πράγµατα που έκανα αναλαµβάνοντας τα νέα µου καθήκοντα, ήταν να ξεκινήσουµε την αναζήτηση για Director of People & Culture. Οι άνθρωποί µας είναι ό,τι πιο σηµαντικό για εµάς, το νέο µας πλάνο στηρίζεται σε αυτούς και στο πώς θα µπορέσουµε να τους ενδυναµώσουµε, και νοµίζω πως µας είναι απαραίτητος κάποιος που θα αναλάβει το καθήκον να θέσει τις βάσεις για την ανάπτυξη αυτού του στρατηγικού πυλώνα. Εδώ αξίζει να αναφέρουµε ότι αυτήν τη στιγµή έχουµε τέσσερα ανεξάρτητα business units και χρειαζόµαστε κάποιον να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη της συνολικής µας κουλτούρας ως οµίλου. 

Ποιοι λόγοι έχουν οδηγήσει το WPP Group σε αυτήν τη στρατηγική απόφαση της αναδιοργάνωσης των δικτύων της Wunderman Thompson και της GroupM; Ποιες προκλήσεις επιχειρεί να αντιµετωπίσει µε αυτή την αλλαγή στρατηγικής; 

Θα έλεγα πως υπάρχουν κάποιοι βασικοί λόγοι που µας οδηγούν σε αυτήν τη στρατηγική στενότερης συνεργασίας των εταιρειών µας. Αρχικά, διαθέτουµε specialty agencies, που κάνουν διαφορετικά µεταξύ τους πράγµατα και θεωρώ πως επιτρέποντάς τους να συνεργαστούν και να λειτουργήσουν από κοινού, προκύπτουν σηµαντικά οφέλη. Ευθύνη µας απέναντι στους πελάτες είναι να εξετάζουµε τη δραστηριότητά τους µε ολιστικό τρόπο και όχι µε γνώµονα το τι κάνουµε ή προσφέρουµε εµείς ή ποια µπορεί να είναι η εξειδίκευσή µας. Αυτό που πρέπει να µας ενδιαφέρει είναι να κατανοήσουµε ποιο είναι το επιχειρηµατικό πρόβληµα που αντιµετωπίζουν και ποια είναι η καλύτερη δυνατή λύση που µπορούµε να τους προσφέρουµε.  Όταν διαθέτουµε όλες αυτές τις λύσεις υπό µια στέγη, νοµίζω πως είναι λογικό να συνεργαζόµαστε για να τις προσφέρουµε στους πελάτες µας κάτω από µια συνολική και ολοκληρωµένη στρατηγική. Επίσης, θέλω να κάνω εύκολη την πρόσβαση των πελατών σε αυτήν τη δυνατότητα.  Όσο πιο εύκολα συνεργαζόµαστε µεταξύ µας, τόσο πιο εύκολα θα µπορούν να συνεργαστούν και οι πελάτες µας µαζί µας. Ακόµη, θα πρέπει να αναφέρω πως οι πελάτες µας καλούνται να αντιµετωπίσουν ένα διαρκώς µεταβαλλόµενο περιβάλλον όσον αφορά στα media και τις καταναλωτικές συνήθειες. Οι αλλαγές είναι ταχύτατες και είναι αδύνατον για κάποιον να µπορεί µόνος του να παραµένει ενηµερωµένος για όλα, να συµβαδίζει µε τις διάφορες εξελίξεις: από την όξυνση του ανταγωνισµού µε την είσοδο entrepreneurial brands στην αγορά που «κλέβουν» µερίδιο και τη στροφή των καταναλωτών στη βιωσιµότητα, µέχρι την εµφάνιση του metaverse και τα χαρακτηριστικά των πλατφορµών social media. Οι πελάτες µας έχουν τόσα πολλά στο µυαλό τους αυτή την εποχή και θεωρώ πως θα πρέπει όσο µπορούµε να τους βοηθάµε να αποκτήσουν συγκεκριµένη οπτική σχετικά µε όσα θέλουν να κάνουν. ∆ιαθέτουµε αυτή την ικανότητα - αν όχι ακόµη στην Ελλάδα, σίγουρα στο πλαίσιο των δικτύων µας. Προσφέροντας στους πελάτες µας αυτές ακριβώς τις υπηρεσίες µέσα από ένα σηµείο επαφής, κάνουµε πιο εύκολη την πλοήγησή τους στον πολύπλοκο σηµερινό κόσµο του διαρκούς επιχειρηµατικού µετασχηµατισµού. 

Ποια αποτελέσµατα καταγράφονται σε άλλες χώρες όπου έχει ήδη εφαρµοστεί το νέο µοντέλο; Τι έχει προκύψει; 

Κατά την προσωπική µου άποψη έχει προκύψει µια πολύ ξεκάθαρη πρόταση από πλευράς µας. Προχωράµε αποφασιστικά προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης των πελατών µας και έχουµε µοναδικό στόχο να βοηθήσουµε να αναπτυχθούν brands µε αυτήν τη φιλοδοξία. Το κάνουµε µε ένα συνδυασµό επικοινωνιακών, συµβουλευτικών και τεχνολογικών υπηρεσιών και θεωρώ πως η φιλοσοφία µας είναι ακριβώς αυτή που χρειάζεται. Πρέπει να εστιάζουµε σε αυτές τις υπηρεσίες, για να βοηθήσουµε στο µετασχηµατισµό των πελατών µας, οδηγώντας τα brands τους σε ανάπτυξη. Πάντα µε απλό τρόπο, καθώς και οι πελάτες πλέον έχουν απλοποιήσει σε σηµαντικό βαθµό τις δοµές τους πλέον. Πιστεύω πως σήµερα, ανεξαρτήτως του ρόλου και των δεξιοτήτων που έχει ο καθένας, στόχος όλων µας είναι να συνεργαζόµαστε µεταξύ µας, προκειµένου να ανακαλύψουµε τις καλύτερες λύσεις, για να βοηθήσουµε τους πελάτες µας να αναπτυχθούν. 

Είναι κάτι απλό και ξεκάθαρο και πρέπει να πω πως πρόκειται για το στοιχείο που µε προσέλκυσε και µε έκανε να ενταχθώ ξανά στο WPP Group. Με ενδιαφέρει σε µεγάλο βαθµό το µοντέλο που εφαρµόζεται, µε στόχο την απλοποίηση των brands Wunderman Thompson και GroupM και την προσφορά ενός unit, µε ενιαία στρατηγική στόχευση και επιθυµία να απλοποιήσει την πρότασή µας στους πελάτες. Αυτό είναι το δικό µου ιδανικό: η απλότητα. Ξέρω πως είναι δύσκολο να κάνεις τα πράγµατα πιο απλά ή ακόµη και να τα διατηρείς απλά, αλλά θεωρώ πως είναι κάτι για το οποίο αξίζει να δουλεύεις και να προσπαθείς. Εργάζοµαι στο χώρο της διαφήµισης εδώ και 21 χρόνια και έχω δει τη βιοµηχανία µας να εξελίσσεται σε έναν εξαιρετικά σύνθετο κόσµο, µε τεράστιες και πανίσχυρες επιχειρήσεις, που πραγµατοποίησαν πλήθος εξαγορών και µάχονται για µερίδια και new business και ας ανήκουν στον ίδιο όµιλο κάποιες φορές. Η κατάσταση έχει γίνει άκρως περίπλοκη. Η δουλειά µας, όµως, βασίζεται στο να κάνουµε τα πράγµατα πιο απλά για τους πελάτες. Πώς µπορούµε να το προσφέρουµε αυτό αν δεν µπορούµε να το κάνουµε για εµάς τους ίδιους; Θεωρώ, λοιπόν, πως το ταξίδι που έχουν ξεκινήσει οι Wunderman Thompson και GroupM µε στόχο να απλοποιήσουν την πρότασή τους στην αγορά, είναι εξαιρετικό για τα δίκτυά µας.  Ήδη βλέπουµε αποτελέσµατα σε επιχειρηµατικό επίπεδο, ενώ παράλληλα µπορεί να ωφελήσει σε σηµαντικό βαθµό και τις δραστηριότητες σε επιµέρους χώρες όπως στην Ελλάδα, καθώς έχουµε την ευκαιρία να ακολουθήσουµε το µοντέλο του οµίλου και να το εφαρµόσουµε στην τοπική αγορά. Μόνο οφέλη µπορούν να προκύψουν από αυτήν τη διαδικασία. 

Γνωρίζω ότι συνέβη προτού ξεκινήσει η θητεία σας στην Ελλάδα, αλλά στο τέλος του 2021 το WPP Group προχώρησε στην απόκτηση των µετοχών που διατηρούσαν στη Spot Thompson Α.Ε. οι τρεις  Έλληνες συνιδρυτές της. Πρόκειται για µια κίνηση που σχετίζεται µε τις εξελίξεις που λαµβάνουν χώρα αυτήν τη στιγµή; 


Συνέβη πραγµατικά προτού αναλάβω τα καθήκοντά µου, αλλά φαντάζοµαι πως όντως σχετίζεται µε το νέο µοντέλο που ακολουθούµε. Είναι προφανές νοµίζω πως όταν διατηρείς το 100% των µετοχών, είναι πιο εύκολο να ευθυγραµµίσεις αυτή την εταιρεία µε την παγκόσµια ατζέντα που ακολουθείς. ∆εν εργαζόµουν καν στο WPP Group τότε, αλλά θα έλεγα πως φαίνεται να αποτελεί µια στρατηγική κίνηση και θεώρω λογικό για τον όµιλο να αποκτήσει την απόλυτη ιδιοκτησία, καθώς µια τέτοια εξέλιξη σίγουρα καθιστά πιο εύκολη την πραγµατοποίηση αλλαγών. Παράλληλα, διασφαλίζει πως η ατζέντα που ακολουθείται στην όποια τοπική αγορά αξιοποιεί πλήρως όλα τα οφέλη που υπάρχουν από τη συµµετοχή σε ένα παγκόσµιο δίκτυο. 

Πώς σας φαίνεται η ζωή στην Αθήνα µέχρι στιγµής; Υπάρχει κάτι που σας έχει δυσκολέψει; 

Πάντα όταν ερχόµουν στην Ελλάδα ένιωθα πως πήγαινα στο «σπίτι µου». Τώρα που εργάζοµαι εδώ, ανυποµονώ να εξερευνήσω όσα έχει να µου προσφέρει η διαµονή µου στη χώρα. Μέχρι στιγµής δεν µε έχει δυσκολέψει κάτι ιδιαίτερα. Υπάρχει, όµως, αυτή η έλλειψη εξοικείωσης. Κάτι που αντιµετώπισα στην αρχή και στο Λονδίνο και στο  Άµστερνταµ. Υπάρχουν πράγµατα που δεν τα γνωρίζεις από την πρώτη στιγµή. Πρέπει να είσαι πολύ υποµονετικός και πολύ ανοιχτός. Να παρατηρείς τα πάντα, να συναντάς ανθρώπους, να αναζητάς τον τρόπο µε τον οποίο ταιριάζεις εσύ προσωπικά σε κάθε χώρα και πόλη. ∆εν ξέρεις τα µέρη και πρέπει να είσαι διατεθειµένος να τα εξερευνήσεις. Στην Αθήνα δεν ξέρω ακόµη πού ακριβώς θέλω να µείνω. Είµαι πιο εξοικειωµένη µε τα νότια προάστια της πόλης, αλλά τα γραφεία µας αυτήν τη στιγµή είναι στο βόρειο τµήµα της. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να µάθω και θέλω να είµαι ανοιχτή όσον αφορά στις επιλογές µου. ∆εν θέλω να προκαθορίσω ποια θα είναι η ζωή µου στην Αθήνα. Θέλω να αξιοποιήσω όλες τις εναλλακτικές που υπάρχουν. Επίσης, ένας σηµαντικός στόχος όσον αφορά στη ζωή µου στην Ελλάδα, είναι να κατορθώσω σύντοµα να µπορώ να χρησιµοποιώ τα ελληνικά µου και στο πλαίσιο της δουλειάς. 

Γεννηθήκατε και µεγαλώσατε στην Αυστραλία, εργαστήκατε εκεί και στη συνέχεια στην Ολλανδία και την Αγγλία. Τι θα λέγατε πως µάθατε ως manager και business leader µέσα από αυτήν τη σηµαντική διαδροµή; 

Μπορείς σίγουρα να µάθεις κάποια πράγµατα και νοµίζω κυρίως µέσα από την προσωπική σου εµπειρία. Κάθε φορά που αλλάζεις χώρα, αντιµετωπίζεις µια σειρά προκλήσεων. Μαθαίνεις έτσι να είσαι ανθεκτικός απέναντι στις αλλαγές. Αυτό είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο για να το αξιοποιήσεις σε µια επιχείρηση. Το να είσαι συνεχώς δεκτικός στις αλλαγές και να αναγνωρίζεις πως δεν είναι πάντα κακές, µπορεί να σε βοηθήσει πολύ. Επίσης, µαθαίνεις να µην κρίνεις εύκολα και γρήγορα, να µην καταλήγεις σε βιαστικά συµπεράσµατα. Πρόκειται, κατά τη γνώµη µου, για πολύ σηµαντικό στοιχείο όσον αφορά στην ηγεσία. Θεωρώ πως η δουλειά µας είναι περισσότερο να ακούµε από ό,τι να µιλάµε.  Όσο πιο δεκτικός είσαι σε πολλές και διαφορετικές απόψεις, τόσο πιο εύκολα µπορείς να πάρεις τις καλύτερες ιδέες και να αποφασίσεις µε ποιες θέλεις να προχωρήσεις. Νοµίζω πως πραγµατικά το µαθαίνεις αυτό, όταν έχεις ταξιδέψει πολύ, γιατί όταν πηγαίνεις για πρώτη φορά σε µια χώρα, για να µπορέσεις να καταλάβεις τι ακριβώς συµβαίνει, θα πρέπει να ακούς προσεκτικά. Πιστεύω ότι αυτό σε κάνει πιο δεκτικό και ανοιχτό σαν business leader και είναι κάτι που έχω βάλει στόχο να µεταδίδω σε κάθε περιβάλλον που εργάζοµαι. Τέλος, θα πρέπει να αναφέρω πως όταν αρχικά µετακινείσαι σε κάποια χώρα και πριν διαµορφώσεις κοινωνικούς και φιλικούς κύκλους, αφιερώνεις πολύ χρόνο αποκλειστικά στον εαυτό σου, έχοντας τη δυνατότητα να αναλογιστείς τις καταστάσεις. Ανακαλύπτεις, λοιπόν, τον αυθεντικό σου εαυτό και αρχίζεις να νιώθεις πολύ άνετα µε αυτόν. Αυτό σηµαίνει πως «φέρνεις» τον αυθεντικό σου εαυτό και στην επιχείρηση της οποίας ηγείσαι. Πρόκειται για κάτι πολύ σηµαντικό. Σου επιτρέπει να οικοδοµήσεις ποιοτικές σχέσεις µε τους ανθρώπους µε τους οποίους συνεργάζεσαι, καθώς τους δίνεις τη δυνατότητα να «φέρνουν» και αυτοί τον αυθεντικό τους εαυτό στη δουλειά. Αλλά και εσύ πλέον έχεις να ανησυχείς µόνο για το πώς θα «τρέξεις» την επιχείρηση και όχι για την εικόνα σου ή κάτι άλλο. 

Ποιος θα λέγατε πως είναι ο στόχος σας όσον αφορά τη θητεία σας στην Ελλάδα; Θα θέλατε να είναι ο τελικός σταθµός στη διαδροµή σας;

Είναι δύσκολο να πω. Θέλω να είµαι απόλυτα ειλικρινής µαζί σας. Σίγουρα όσο µεγαλώνεις, τόσο πιο δύσκολο είναι να αλλάζεις χώρες. Το να ολοκληρώνεις κάτι και να αρχίζεις κάτι νέο, απαιτεί πάντα σηµαντική προσπάθεια. ∆εν ξέρω, λοιπόν, πόσες ακόµη µετακινήσεις µπορεί να έχω µπροστά µου. Καθώς η στενή µου οικογένεια είναι στην Αυστραλία, νοµίζω πως ίσως ο τελικός σταθµός στην καριέρα µου θα είναι η επιστροφή µου εκεί. Επαναλαµβάνω όµως πως το διάστηµα που βρίσκοµαι στην Ελλάδα είναι πολύ µικρό και δεν ξέρω τι πρόκειται να συµβεί. Από επιχειρηµατική σκοπιά, πάντως, θεωρώ πως είναι πολύ σηµαντικό να αποφασίσεις µια συγκεκριµένη ατζέντα και να έχεις το χρόνο να την υλοποιήσεις. Οι περισσότερες επιχειρήσεις δουλεύουν µε πλάνο και στόχους τριετίας ή πενταετίας. Σκοπεύω να εργαστώ µε την οµάδα µας για να θέσουµε αυτή την ατζέντα και να την επιτύχουµε σε ένα τέτοιο βάθος χρόνου, αλλά παράλληλα είναι σηµαντικό να σχεδιάσουµε ποιος θα αναλάβει στη συνέχεια. Θεωρώ πως δεν είναι καλό να µένει κανείς στον ίδιο ρόλο για πάντα. ∆εν είναι καλό ούτε για µένα ούτε για την επιχείρηση. Χρειάζονται φρέσκες ιδέες. Οι επιχειρήσεις πρέπει να προχωρούν µπροστά. Θέλω να πιστεύω, λοιπόν, πως θα υπάρξει η στιγµή που θα µετακινηθώ φυσιολογικά στον επόµενο ρόλο µου, µε αυτό να εξαρτάται και από το πόσο γρήγορα θα δηµιουργήσουµε το νέο αφήγηµά µας εδώ. Στόχος µου είναι να καταγράφουµε πρόοδο σαν επιχείρηση και οι άνθρωποί µας να προοδεύουν επίσης. Η φυσιολογική εξέλιξη των πραγµάτων θα είναι να προκύψει ο διάδοχός µου και ελπίζω να µπορέσω να βοηθήσω στην ανάπτυξή του µέσα στα επόµενα τρία ή πέντε χρόνια.