Cicero: Καμπάνια για τον μη αυτοκτονικό τραυματισμό εφήβων και νέων της Unicef
Η CICERO σχεδίασε την 360ο επικοινωνιακή στρατηγική, το δημιουργικό και την παραγωγή της καμπάνιας, με στόχο να αναδείξει ένα ζήτημα που για χρόνια έμενε «κάτω από το χαλί» και ταυτόχρονα να οδηγήσει τους νέους που αυτοτραυματίζονται και τις οικογένειές τους στις υπηρεσίες υποστήριξης που προσφέρει το νέο Πρότυπο Κοινοτικό Κέντρο για την Ψυχική Υγεία των Νέων.
Η επικοινωνιακή πρόκληση ήταν σύνθετη: να σπάσουμε τη σιωπή και να τραβήξουμε την προσοχή γύρω από ένα άγνωστο, σκληρό και κοινωνικά δύσκολο θέμα, και παράλληλα να δείξουμε ξεκάθαρα, ψύχραιμα και με ευαισθησία ότι υπάρχει δυνατότητα βοήθειας και το να την αναζητάς είναι δύναμη.
Το ζήτημα του αυτοτραυματισμού αντιμετωπιζόταν για χρόνια με άγνοια από τους γονείς, ενώ για τους εφήβους αποτελούσε ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Έτσι, προέκυψε η ανάγκη για μια ουσιαστική αφύπνιση των γονιών, χωρίς όμως να αισθανθούν ανήμποροι να προσφέρουν βοήθεια. Παράλληλα, για τους εφήβους υπήρξε η ανάγκη για επικοινωνία, ώστε να μπορέσουν να διοχετεύσουν τα δυσάρεστα συναισθήματά τους με έναν διαφορετικό, πιο υγιή τρόπο.
Η στρατηγική βασίστηκε σε ένα κρίσιμο insight:
Τα σημάδια του αυτοτραυματισμού είναι γύρω μας - απλώς δεν τα βλέπουμε. Από αυτή την αλήθεια προέκυψε μια στρατηγική που καλεί την κοινωνία να δει όσα παραμένουν κρυμμένα και να ανοίξει έναν διάλογο που επείγει. Με αλήθεια, με φροντίδα και χωρίς στιγματισμό. Η στρατηγική πήρε μορφή με πρώτη την ταινία «ΣΗΜΑΔΙΑ», η οποία μας εισάγει στο ιδιαίτερα σκληρό θέμα του αυτοτραυματισμού.
Μέσα από το εύρημα της χαρακιάς, που προκαλεί βαθιά σημάδια σε διαφορετικές επιφάνειες, αντιλαμβανόμαστε τον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνεται αυτή η σοκαριστική πράξη πάνω στο ανθρώπινο σώμα και την ψυχή. Γιατί, το γεγονός ότι 1 στους 6 εφήβους και νέους αυτοτραυματίζεται δεν είναι ένα στατιστικό στοιχείο, είναι μια σκληρή πραγματικότητα.
Όμως, ο αυτοτραυματισμός δεν αφορά μόνο το άτομο που αυτοτραυματίζεται. Αφορά και τους ανθρώπους που βρίσκονται δίπλα του και ολόκληρη την κοινωνία. Αυτό το γεγονός, μας οδήγησε στην εξέλιξη της επικοινωνιακής στρατηγικής μέσω του «ΡΙΣΠΕΚΤ». Μιας επικοινωνιακής ομπρέλας που «γράφει» σε πολλαπλούς αποδέκτες: στα παιδιά και στους γονείς, στους φροντιστές, στους εκπαιδευτικούς και σε κάθε ενήλικα που «διαβάζει» τα σημάδια και κάνει κάτι για αυτό.
Το «ΡΙΣΠΕΚΤ» λοιπόν, είναι μια σειρά ταινιών για τη δύναμη του «μαζί» που παρουσιάζει τη διέξοδο: το πρώτο πρόγραμμα στην Ελλάδα που υποστηρίζει εφήβους, νέους που αυτοτραυματίζονται και τις οικογένειές τους, στο νέο Πρότυπο Κοινοτικό Κέντρο για την Ψυχική Υγεία των Νέων από την UNICEF και το Υπουργείο Υγείας.
Για την ομάδα της CICERO, η καμπάνια αποτέλεσε μια βαθιά ανθρώπινη και δημιουργική πρόκληση: «Δεν είναι συχνό ένα agency να καλείται να διαχειριστεί ένα τόσο ευαίσθητο θέμα. Κι όταν συμβαίνει, σε δοκιμάζει. Η υψηλή απαίτηση μάς έφερε όλους πιο κοντά- strategists, creatives, account, παραγωγούς και συντελεστές. Μας ζήτησε να δούμε κατάματα μια δύσκολη πραγματικότητα και να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας.
Αν ένας νέος αισθανθεί λιγότερο μόνος, αν μια οικογένεια βρει τον δρόμο προς την υποστήριξη και τη σύνδεση, τότε το ΡΙΣΠΕΚΤ θα έχει εκπληρώσει τον σκοπό του.»
