To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

H θηλυκή πλευρά του διαδικτύου

H θηλυκή πλευρά του διαδικτύου
H θηλυκή πλευρά του διαδικτύου

Γράφει η ΗΛΕΚΤΡΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ

Οι μελέτες που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα έτη ως προς την ενασχόληση των γυναικών με το διαδίκτυο συνάδουν στην άποψη ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζουν το Internet ως εργαλείο, σε αντίθεση με τους άντρες, που κατά μεγάλο ποσοστό το αντιμετωπίζουν ως παιχνίδι. Η έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Γυναίκα και Τεχνολογία» καταγράφει τη διείσδυση των γυναικών στην τεχνολογία και ιδιαίτερα στο Internet από το 2001 έως και το 2009, καταδεικνύοντας την πρόοδο που έχει επιτευχθεί αισθητά. Συγκεκριμένα, το 2001, το 29% των γυναικών στην Ελλάδα είχαν στην κατοχή τους Η/Υ και μόλις το 13% είχε πρόσβαση στο Internet. Μέσα σε δύο χρόνια το ποσοστό αυξήθηκε σε 36% και 21% αντίστοιχα, το 2006 σε 40% και 28%, ενώ το 2009 σε 51% και 42%. Στην ενεργή ηλικιακή ομάδα των 18-44, οι 3 στις 4 εργαζόμενες γυναίκες χρησιμοποιούν Η/Υ και οι 2 στις 3 Internet.
Συγκεκριμένα, το 2001 το 54% των εργαζόμενων γυναικών χρησιμοποιούσε Η/Υ και το 23% το Internet. Ωστόσο, μόλις το 12% των γυναικών που ασχολούνταν με τα οικιακά είχαν Η/Υ και μόνο το 3% πρόσβαση στο Internet. Το 2006 τα δεδομένα άλλαξαν, καθώς το 60% των εργαζόμενων γυναικών χρησιμοποιούσε Η/Υ και το 44% Internet, ενώ τα ποσοστά μεγάλωσαν και στις γυναίκες που ασχολούνταν με τα οικιακά, καθώς το 24% χρησιμοποιούσε Η/Υ και το 11% επισκεπτόταν ιστοσελίδες.
Όσο περνάει ο καιρός, η πρόσβαση των γυναικών στο διαδίκτυο γίνεται όλο και πιο εύκολη, αφού το 2009 το 66% των εργαζόμενων γυναικών και το 30% όσων ασχολούνταν με τα οικιακά είχαν πρόσβαση στο Internet. Όσον αφορά στο μορφωτικό επίπεδο των Internet users, το 83% των εργαζόμενων και το 59% αυτών που ασχολούνταν με τα οικιακά είχαν ανώτερη μόρφωση. Αξίζει να σημειωθεί σχετικά με το γεωγραφικό προσδιορισμό χρήσης του διαδικτύου, δεν υπάρχει μεγάλη απόκλιση μεταξύ Αθήνας και περιφέρειας.




Οι 4 τύποι γυναικών

Σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari, όλες οι Ελληνίδες και η σχέση τους με την τεχνολογία προσδιορίζονται με βάση τέσσερις τυπολογίες. Αυτές οι τυπολογίες έχουν οριστεί σύμφωνα με δημογραφικά χαρακτηριστικά, με το βαθμό χρήσης του Η/Υ, του Internet και του κινητού τηλεφώνου και, τέλος, σύμφωνα με το βαθμό ενδιαφέροντος για τις τεχνολογικές εξελίξεις. Οι τυπολογίες είναι οι εξής: οι εξοικειωμένες, οι προχωρημένες, οι περιφερειακές και οι αποστασιοποιημένες γυναίκες.
Οι εξοικειωμένες αποτελούν το 23% του γυναικείου πληθυσμού, είναι από 13 έως 34 ετών και είτε εργάζονται είτε πάνε σχολείο ή σπουδάζουν. Είναι ανώτερης μόρφωσης και την τεχνολογία τη χρησιμοποιούν για να διευκολύνουν τη ζωή τους σε όλους τους τομείς, αλλά και για να επικοινωνήσουν με άλλα άτομα. Είναι άτομα που παρακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις και προσπαθούν να τις ακολουθούν. Οι προχωρημένες αποτελούν το 21% του γυναικείου πληθυσμού και ανήκουν στο ηλικιακό group 18-44. Είναι εργαζόμενες και έχουν ανώτερη ή ανώτατη μόρφωση. Ανήκουν σε υψηλά οικονομικά στρώματα και διαμένουν κυρίως στην Αττική. Ενημερώνονται πρώτες για τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα και είναι αυτές που τα αποκτούν πρώτες. Οι περιφερειακές αποτελούν το 37% και είναι άνω των 40 ετών. Είναι έγγαμες και ασχολούνται κυρίως με τα οικιακά. Ανήκουν στη μεσοκατώτερη κοινωνική τάξη και η διαμονή τους είναι στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Οι γυναίκες αυτού του τύπου έχουν εντάξει ως ένα βαθμό την τεχνολογία στη ζωή τους, αλλά η χρήση των νέων τεχνολογικών προϊόντων αποτελεί γι’ αυτές μία μορφή καταπίεσης.
Τέλος, οι αποστασιοποιημένες αποτελούν το 19% και είναι ηλικίας άνω των 45. Είναι έγγαμες που ασχολούνται με τα οικιακά ή είναι συνταξιούχοι. Είναι κατώτερης μόρφωσης και μένουν κυρίως στην περιφέρεια της Ελλάδας. Χαρακτηριστικό τους είναι ότι απέχουν συνειδητά από οτιδήποτε νέο προσφέρει η τεχνολογία και δεν ενδιαφέρονται καθόλου.

Τι ζητάνε οι γυναίκες

Οι λόγοι για τους οποίους οι γυναίκες επισκέπτονται το Internet ποικίλλουν. Κυρίως για να αναζητήσουν προϊόντα, πληροφορίες για ψυχαγωγία, να στείλουν e-mail, λόγω εργασίας ή σπουδών, να «κατεβάσουν» κάτι, να επισκεφτούν site κοινωνικής δικτύωσης και για να ενημερωθούν για την επικαιρότητα. Ας δούμε όμως τι λένε εκπρόσωποι μερικών από τα πιο δημοφιλή sites αναφορικά με το τι ζητάνε οι γυναίκες από το διαδίκτυο. «Αγαπημένες αναζητήσεις αποτελούν ειδήσεις από το χώρο του lifestyle, προϊόντα μόδας και ομορφιάς, θέματα αδυνατίσματος και διατροφής, όπως και ζώδια. Το βέβαιο είναι ότι οι περισσότερες γυναίκες ανυπομονούν για e-shopping websites στην Ελλάδα, κάτι που ακόμα δεν καλύπτεται επαρκώς από την αγορά. Θεωρώ ότι ένα μεγάλο ποσοστό Ελληνίδων επιμένει σε ελληνικά sites, ενημερωτικού περιεχομένου», τονίζει η Ναταλία Λορεντζιάδη, New Media Manager στις εκδόσεις Λυμπέρη, για λογαριασμό του myself.gr.
Την άποψη αυτή συμμερίζεται και ο Ανδρέας Θεοδωρόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Πήγασος Interactive, εκ μέρους του womenonly.gr. «Οι γυναίκες ψάχνουν για πληροφόρηση στο διαδίκτυο. Πληροφόρηση για οτιδήποτε μπορεί να τις ενδιαφέρει, από κοσμικά νέα και αστρολογία μέχρι μόδα, ομορφιά και συμβουλές για νέες μητέρες», δηλώνει.
Με τα παραπάνω συμφωνεί ο Παντελής Τάφας, γενικός διευθυντής της fe-mail ΕΠΕ, λέγοντας: «Τις γυναίκες τις απασχολούν οι σύγχρονες τάσεις και τις ενδιαφέρει η διαρκής ενημέρωση, για να κερδίζουν χρόνο και χρήματα. Είναι λάθος να λέμε ότι τις απασχολεί μόνο η μόδα και το lifestyle. Θέματα που ακουμπούν την πολιτική, την οικονομία, τις εξελίξεις στις επιστήμες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά μεγάλη επισκεψιμότητα». Σε αυτό το πλαίσιο, η Δήμητρα Τοιχομίδου-Χατζηπανταζή, διευθύντρια του businesswoman.gr, προσθέτει: «Οι γυναίκες ψάχνουν εργασία, προγράμματα επιχειρηματικότητας, σεμινάρια και ευκαιρίες αγοράς». Το businesswoman.gr απευθύνεται σε 50.000 επιχειρήσεις-μέλη και πέρα από ενημέρωση από τον κόσμο των επιχειρήσεων, προσφέρει και πληροφόρηση που μπορεί να ενδιαφέρει τη σύγχρονη, δυναμική γυναίκα και εκτός δουλειάς.




Social networking

Τα sites κοινωνικής δικτύωσης είναι ακόμα μία δημοφιλής επιλογή τόσο των αντρών όσο και των γυναικών, αφού με ένα απλό κλικ του ποντικιού ξετυλίγεται ένα συναρπαστικό μωσαϊκό άπειρων επικοινωνιακών δυνατοτήτων, χωρίς κανένα κόστος. Στις διαδικτυακές κοινότητες «συναντιούνται» άτομα από ολόκληρο τον κόσμο, για να μοιραστούν τις απόψεις τους για εταιρείες, προϊόντα, υπηρεσίες, ακόμα και για τα πολιτικά και άλλα παγκόσμια δρώμενα, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι επηρεάζουν όλο και περισσότερο τους καταναλωτές πριν προβούν στη λήψη αποφάσεων για τις αγορές τους.
Το social networking είναι ένας τομέας που εξαπλώθηκε με ιλιγγιώδη ρυθμό και σχεδόν ταυτόχρονα και στα δύο φύλα, όλων των ηλικιών. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το Μάρτιο του 2008 επισκεπτόταν τη σελίδα του facebook καθημερινά το 2% του πληθυσμού και το 3% τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Το Σεπτέμβριο του 2009, το 26% έμπαινε καθημερινά και το 42% σχεδόν μια φορά την εβδομάδα. Ως προς το φύλο των επισκεπτών, οι διαφορές είναι σχεδόν μηδαμινές, καθώς το 26% των αντρών και το ίδιο ποσοστό για τις γυναίκες έμπαιναν στο facebook καθημερινά, ενώ το 43% των γυναικών έμπαινε τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τους άντρες ήταν 41%.

Διαφήμιση και γυναικεία sites

Στη νέα τάση εναγκαλισμού των νέων τεχνολογιών από το γυναικείο φύλο και διεύρυνσης των αναζητήσεών του, απαντούν τα sites που είναι αφιερωμένα αποκλειστικά σε αυτό, προσφέροντας ένα μεγάλο εύρος διαφημιστικών δυνατοτήτων. Άλλωστε, δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, ειδικά όταν το γυναικείο μάτι εκτίθεται αβίαστα και προοδευτικά όλο και πιο συχνά σε πλήθος καταναλωτικών αγαθών και μηνυμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρόπουλο, όσον αφορά στα πλεονεκτήματα των γυναικείων sites και συγκεκριμένα του site womenonly.gr, ως διαφημιστικού οχήματος:
«Το βασικό τους πλεονέκτημα είναι φυσικά το γεγονός ότι μπορεί κάποιος στοχευμένα να πλησιάσει ένα συγκεκριμένο κοινό». Το womenonly.gr είναι δύο χρόνια στον αέρα και έχει 27.000 επισκέπτριες την ημέρα. Με τον κ. Θεοδωρόπουλο συμφωνεί και ο κ. Τάφας, παραθέτοντας τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το fe-mail.gr και προσθέτοντας: «Τα γυναικεία sites έχουν το συγκριτικό πλεονέκτημα της αποδοτικότερης προβολής διαφημιστικών μηνυμάτων που απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό». Το fe-mail.gr εδώ και 11 χρόνια ασχολείται με την ενημέρωση της σύγχρονης Ελληνίδας και το κοινό του αποτελείται κυρίως από στελέχη επιχειρήσεων. Η κ. Λορεντζιάδη, απαντώντας για το myself.gr, συμφωνεί με τα παραπάνω, σημειώνοντας: «Τα προϊόντα που στοχεύουν σε γυναικείο κοινό δεν έχουν καλύτερο μέσο προβολής από τα γυναικεία sites στο ελληνικό διαδίκτυο. Πιστεύω ότι δίνουν τη δυνατότητα σε brands να εκφραστούν με πολύ πιο δημιουργικό τρόπο απ’ ό,τι στα αντίστοιχα ανδρικά. Το ότι τα περισσότερα γυναικεία sites καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας -σε αντίθεση με τα περισσότερα ανδρικά που έχουν ως επί το πλείστον ειδησεογραφικό ή αθλητικό περιεχόμενο- παρέχει τη δυνατότητα σε brands να δώσουν έμφαση σε συγκεκριμένες ενότητες που θεωρούν ότι είναι πιο σχετικές με το προϊόν τους». Το myself.gr είναι ένας οδηγός για τη γυναίκα σε όλους τους τομείς που απασχολούν την καθημερινότητά της.




Πού «κλικάρουν» οι γυναίκες

Το 89% δηλώνει πως αναζητάει προϊόντα μέσω του διαδικτύου, το 72% πληροφορίες για ψυχαγωγία, το 64% για να ανταλλάξει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το 59% για λόγους εργασίας ή σπουδών, το 58% για να κάνει download αρχείων, το 46% για να διαδράσει με άλλα άτομα μέσω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, το 43% για να ενημερωθεί για θέματα επικαιρότητας. Για online αγορές ενδιαφέρεται το 18% των γυναικών, το 13% για instant messaging, ενώ σε fora συμμετέχει μόνο το 10%, το 9% σε blogs και το 6% πραγματοποιεί συναλλαγές μέσω Internet.

Word of Mouse γένους θηλυκού…

Word of Mouse και γυναικείο κοινό. Ποια είναι η σχέση μεταξύ τους και πώς επωφελούνται από αυτή οι εταιρείες;

Οι γυναίκες αποτελούν τη δεύτερη σε αριθμό, μετά τους άντρες, «φυλή» του διαδικτύου, αλλά και target group για τους marketeers και τα brands. Διαρκώς αυξανόμενη είναι και η παρουσία των γυναικών στα social media, όπου τα brands έχουν τη δυνατότητα να «ακούσουν» το τι λένε οι γυναίκες μεταξύ τους για αυτά. Έτσι, τα brands μπορούν να προσαρμόσουν το image αλλά και τη γενικότερη επικοινωνία τους, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του γυναικείου κοινού, που πλέον έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν.
Όμως τα οφέλη λειτουργούν αμφίδρομα στην περίπτωση των social media. Οι γυναίκες, όπως και οι υπόλοιποι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν να ενημερώνονται για τα brands, να συμμετέχουν σε συζητήσεις γι’ αυτά, αλλά και να λύνουν άμεσα τις απορίες και να εκθέτουν τυχόν παράπονα, επικοινωνώντας με αμεσότητα με το brand. Επομένως, τα γυναικεία brands πρέπει να μπορούν να μιλάνε τη γλώσσα των γυναικών για να ικανοποιούν τις προσδοκίες τους. Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές, είναι ότι σε αυτόν το νέο «κόσμο», όπου τον πρώτο λόγο έχει το άτομο-καταναλωτής, τα brands δεν έχουν την πολυτέλεια να απουσιάζουν. Πρέπει να συμμετέχουν και να κατευθύνουν τη συζήτηση με προσοχή και με σεβασμό στους συνομιλητές τους.

 

Πάνος Γεωργούντζος
Ιδρυτής “The Mojo - Word of Mouse Marketing”


Γυναικείο κοινό & affiliate marketing

Βλέπετε αυξημένο ενδιαφέρον για στόχευση του γυναικείου κοινού από διαφημιζόμενους στο δίκτυό σας; Αντίστοιχα, υπάρχει η ανάλογη αύξηση του content που απευθύνεται στις γυναίκες από publishers και affiliates;

Καθώς το γυναικείο κοινό βρίσκεται online, η προσοχή διαφημιζόμενων και διαφημιστών στρέφεται ολοένα και περισσότερο πάνω τους. Το στοιχείο όμως που βλέπουμε ότι κάνει τη διαφορά, είναι πως πλέον οι γυναίκες δεν αναζητούν απλά πληροφορίες, αλλά είναι διατεθειμένες να προχωρήσουν σε online αγορές και μάλιστα ξοδεύοντας μεγάλα ποσά
(π.χ. επώνυμες τσάντες, παπούτσια κ.λπ.). Όπως είναι φυσικό, αυτό έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των διαφημιζόμενων, οι οποίοι μπορούν πλέον να επενδύσουν περισσότερα χρήματα σε διαφήμιση, παρατηρώντας το potential για θετικό ROI. Ως αποτέλεσμα, μέσω του affiliate marketing αλλά και του παραδοσιακού display advertising, έχει δημιουργηθεί ενδιαφέρον και ευκαιρίες για κέρδη σε publishers και affiliates που έχουν περιεχόμενο σχετικό με τις γυναίκες.
Για παράδειγμα, μέσα από δική μας έρευνα, έχουμε εντοπίσει 53 ελληνικές ιστοσελίδες σχετικές με τη μόδα και είμαστε σίγουροι πως από εδώ και στο εξής ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με εκρηκτικούς ρυθμούς!
 

Γιώργος Σωτηρόπουλος
Client Services Director Linkwise