To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Mojca Briščik: Οι ιδέες στο προσκήνιο

Mojca Briščik: Οι ιδέες στο προσκήνιο
Λίγες ημέρες πριν από την 25η διοργάνωση του Golden Drum Festival - International Festival of Creativity, που πραγματοποιείται στις 17 με 19 Οκτωβρίου 2018, στο Portorož της Σλοβενίας, η Mojca Briščik, President του Golden Drum Festival, μίλησε στο adbusiness για τη σημαντική αυτή επέτειο, τη φιλοσοφία του φεστιβάλ αλλά και τις τάσεις στη Νέα Ευρώπη.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

adb: Φέτος το φεστιβάλ Golden Drum γιορτάζει 25 χρόνια πορείας και επιστρέφει στο μέρος που γεννήθηκε, το Portorož της Σλοβενίας. Τι σας οδήγησε σε αυτή την απόφαση;

M.B.:
Πριν από δύο χρόνια, όταν είδαμε τις επιπτώσεις που είχε ο χρόνος στην ξενοδοχειακή τεχνοδομή του Portorož, αποφασίσαμε να μετακινήσουμε το φεστιβάλ στην πιο urban περιοχή της Λιουμπλιάνας, την πρωτεύουσα της Σλοβενίας. Πολλά άλλαξαν μέσα σε αυτό το διάστημα, συμπεριλαμβανομένων και των υποδομών, που έχουν αναβαθμιστεί. Συνεπώς, ανυπομονούμε να επιστρέψουμε στη θάλασσα, εκεί που ξεκίνησαν όλα.


adb: Γιατί κάποιος να παρευρεθεί στην 25η διοργάνωση του Golden Drum; Τι σχεδιάζετε φέτος; Τι θα λέγατε στους ανθρώπους της ελληνικής αγοράς διαφήμισης για να τους πείσετε να συμμετάσχουν;

M.B.:
Για την επέτειο των 25 ετών του φεστιβάλ αποφασίσαμε να εμπλουτίσουμε το πρόγραμμα του συνεδρίου, προσθέτοντας θέματα από διαφορετικές περιοχές. Βέβαια, το Golden Drum θα ολοκληρώσει την 25η επέτειό του εστιάζοντας στην αποστολή του, τη δημιουργικότητα. Στο προσκήνιο θα βρεθούν οι ιδέες και η εκτέλεσή τους, οι λύσεις και οι νέες προκλήσεις που προετοιμάζει η βιομηχανία μας. Συνεπώς, φέτος θα φιλοξενήσουμε τους πλέον εξαιρετικούς ομιλητές από διάφορους τομείς, από την τεχνολογία και την επικοινωνία ως τη φιλοσοφία. Επιχειρούμε να συμπεριλάβουμε και άλλα θέματα, πέρα από τη δημιουργικότητα, ούτως ώστε η εμπειρία που θα προσφέρει το φεστιβάλ να είναι όσο γίνεται πιο περιεκτική και το πρόγραμμα να είναι όσο το δυνατόν πιο εκπαιδευτικό, προσφέροντας έμπνευση. Η αποτελεσματικότητα, λοιπόν, αποτελεί ουσιώδες ζήτημα και γι’ αυτόν το λόγο, μεγάλο μέρος του περιεχομένου του φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στην προσπάθεια να ανακαλύψουμε τις δυνάμεις μας και να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα.


adb: Τι θα λέγατε πως έχει κατορθώσει το Golden Drum μέσα στα 25 χρόνια της πορείας του;

M.B.:
Το 1994, η μισή Ευρώπη αποτελούσε ένα παρθένο πεδίο. Για περισσότερα από πενήντα χρόνια, δεν υπήρχε αγορά πέρα από το «Σιδηρούν Παραπέτασμα» (Iron Curtain). Δεν υπήρχε ανταγωνισμός στην κεντρικά ελεγχόμενη οικονομία και δεν υπήρχε καμία ανάγκη για επικοινωνία με τους καταναλωτές. Όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου, μια παρθένα αγορά εκατομμυρίων άνοιξε πίσω του. Εμφανίστηκε ένας νέος, ανέγγιχτος κόσμος νέων δυνατοτήτων για το ήδη «εξασθενημένο» δυτικό κεφάλαιο, το οποίο, χωρίς κάποια επέκταση, δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Σε αυτό το περιβάλλον, νέες αναδυόμενες εταιρείες επικοινωνίας και διαφήμισης στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη προσέφεραν γενναιόδωρα επαγγελματική βοήθεια και απόδημους ομογενείς, για να βοηθήσουν να στηθεί στα πόδια της μια νέα τοπική δημιουργική βιομηχανία. Το Golden Drum, το δημιουργικό φεστιβάλ αυτής της Νέας Ευρώπης (New Europe), έχει ενσωματώσει τη νέα δημιουργική δυναμική της νέας ευρωπαϊκής ηπείρου. Όπως μου έχει εξηγήσει ο Jure Apih, ο Επίτιμος Πρόεδρος του Golden Drum, το φεστιβάλ εκείνη την εποχή έθεσε ξεκάθαρα κριτήρια επιχειρηματικής αριστείας και δημιουργικότητας. Ενίσχυσε το χώρο, αφύπνισε, φιλοδοξίες και την αυτοπεποίθηση των ανθρώπων.


adb: Φέτος έχετε πραγματοποιήσει κάποιες αλλαγές και όσον αφορά το διαγωνιστικό κομμάτι του φεστιβάλ. Μπορείτε να μας τις εξηγήσετε μαζί με τους λόγους που οδήγησαν σε αυτές;

M.B.:
Η επίσημη διαγωνιστική διαδικασία παραμένει διαχωρισμένη σε δύο βασικά τμήματα, αλλά αντίθετα με τις κατηγορίες Best Piece και Best Practice του 2017, φέτος εστιάζουμε σε μια πιο ενδιαφέρουσα διάκριση μεταξύ του ΤΙ (WHAT) και του ΓΙΑΤΙ (WHY). Εάν το τμήμα «WHAT» παραμένει αφοσιωμένο σε παραδοσιακές κατηγορίες όπως οι film, press, radio ή outreach, το «WHY» τμήμα θέλει να προκαλέσει ερωτήσεις σχετικές με τον ίδιο τον πυρήνα του επαγγέλματος της επικοινωνίας: γιατί κάνουμε αυτά που κάνουμε; Αυτό το τμήμα, όχι μόνο θα αντικατοπτρίζει την αποτελεσματικότητα των διάφορων επικοινωνιακών πρακτικών, αλλά επίσης θα εγείρει ερωτήματα σχετικά με ηθικά ζητήματα καθώς και τη βιώσιμη υπευθυνότητα του επαγγέλματος. Φιλοδοξία του φεστιβάλ είναι, μέσω της βράβευσης των πλέον τολμηρών και ριζοσπαστικών ιδεών, να θέσει πιο ψηλά τον πήχυ όσον αφορά την κοινωνική διάσταση της επικοινωνίας. Μάλιστα, φέτος, μια νέα ειδική κατηγορία με τίτλο «Social Good» έχει ενταχθεί στο «WHY» τμήμα, και αυτοί που θα διακριθούν με την καλύτερη δουλειά για πρώτη φορά θα αποσπάσουν το βραβείο με την ονομασία «The best of Good».


adb: Κατά τη γνώμη σας, τι κάνει το Golden Drum να ξεχωρίζει από άλλα φεστιβάλ δημιουργικότητας;

M.B.:
Αυτό που κατά τη γνώμη μου κάνει μοναδικό το Golden Drum, είναι πως αποτελεί το πιο φιλικό φεστιβάλ στην Ευρώπη, όπου μπορείς να συναντήσεις προσωπικά τους επαγγελματίες του χώρου, που αποτελούν τα είδωλά σου, να συζητήσεις και να περάσεις ευχάριστο χρόνο μαζί τους. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τα υπόλοιπα φεστιβάλ, είναι το κομμάτι της διαγωνιστικής διαδικασίας. Κάθε χρόνο -μετά από πολλή σκέψη- προχωράμε σε αλλαγές και καινοτομίες, που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, ενώ φυσικά διαθέτουμε κριτικές επιτροπές, που τις απαρτίζουν οι καλύτεροι επαγγελματίες του χώρου, όχι μόνο από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (CEE) αλλά από την ευρύτερη αγορά.


adb: Ποιες είναι οι βασικές τάσεις που βλέπετε να αναδύονται όσον αφορά τη διαφήμιση και το marketing στη Νέα Ευρώπη;

M.B.:
Θεωρώ πως δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ της Νέας Ευρώπης και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά τις τάσεις. Στις πρώτες θέσεις θα έβαζα τη διαφάνεια και την ειλικρίνεια. Όταν αναφέρομαι στην ειλικρίνεια, εννοώ την ακεραιότητα της μάρκας (brand integrity), που οδηγεί στην εμπιστοσύνη, η οποία αντικατοπτρίζεται στις βελτιωμένες πωλήσεις. Επίσης, υπάρχει η τεράστια άνοδος του influencer marketing και των ψηφιακών αναγκών, που έχουν σαν αποτέλεσμα έναν υψηλότερο αριθμό επαγγελματιών στο κομμάτι του digital. Επίσης, αντιμετωπίζουμε την τάση που θέλει όλο και περισσότερα projects να διαχειρίζονται in-house οι marketers, ειδικά στην περίπτωση του branded content, με τον βασικότερο λόγο να είναι, πιθανώς, το κόστος. Επίσης, η αύξηση των συμβουλευτικών εταιρειών που εξαγοράζουν agencies, κυρίως στο χώρο του digital, αποτελεί μια ακόμη τάση. Βέβαια, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως χωρίς τη δημιουργικότητα, δεν πρόκειται να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα. Η δημιουργική ιδέα κάνει τη διαφορά.


adb: Πώς συγκρίνεται η διαφημιστική αγορά και το δημιουργικό προϊόν της «Νέας Ευρώπης» με άλλες αγορές;

M.B.:
Οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης είναι απλά κομμάτι ενός συνηθισμένου κόσμου. Παρά την πολιτική αλλαγή που σάρωσε την περιοχή πριν από 25 χρόνια, τις πολεμικές συγκρούσεις στην πρώην Γιουγκοσλαβία που ακολούθησαν, την κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και την πρόσφατα τεταμένη κατάσταση στην Τουρκία, μπορούμε να πούμε πως σήμερα έχουμε οικονομίες που λειτουργούν αποτελεσματικά και υποστηρίζουν τη ζωή στην περιοχή. Αυτό σημαίνει οικονομική ανάπτυξη και μετρήσιμες διαφημιστικές αγορές. Η διαφορά μεταξύ του τυπικού καταναλωτή στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και του «ομολόγου» του στη Δυτική Ευρώπη είναι πως η πλειονότητα διαθέτει χαμηλότερη αγοραστική δύναμη. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα πως οι άνθρωποι που μένουν σε αυτή την περιφέρεια, καταπιέζουν τις επιθυμίες τους όσον αφορά τα διεθνούς εμβέλειας brands. Eπίσης, από άποψη δημιουργικότητας, δεν υπάρχουν πλέον διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών.



Πένυ Παγώνη, Creative Leader, Publicis One Greece

Σήμερα τα βραβεία είναι πιο σημαντικά από ποτέ


Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει μια έντονη συζήτηση με θέμα τα φεστιβάλ δημιουργικότητας στην Ευρώπη, το ρόλο τους στο σημερινό περιβάλλον, την αξία τους για τις εταιρείες επικοινωνίας και αν τελικά είναι απαραίτητα. Η Πένυ Παγώνη, Creative Leader της Publicis One Greece, μας δίνει τη δική της άποψη για το θέμα: «Τα βραβεία, για πολλούς, είναι υπερεκτιμημένα. Απαιτούν από τα agencies τεράστια προσπάθεια και επένδυση σε χρόνο και χρήμα, ενώ η προετοιμασία είναι πολύμηνη και εξοντωτική. Από την άλλη, τα βραβεία είναι κίνητρο για agencies αλλά και πελάτες να εξελίσσονται, να δοκιμάζουν και να τολμούν. Είναι κίνητρο για να προσελκύσεις ή να κρατήσεις νέα ταλέντα και, βέβαια, είναι υγιής ανταγωνισμός. Τα βραβεία θέτουν κάθε χρόνο έναν πήχυ που όλοι καλούμαστε να ξεπεράσουμε. Ακόμα και αν δεν τα καταφέρουμε, έχουμε δει τι μπορεί να γίνει, και αυτό είναι το καύσιμο που κάνει το μικρόκοσμό μας να γυρίζει. Ειδικά σήμερα, λοιπόν, τα βραβεία είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Είναι το ιδεατό, είναι το όνειρο που πρέπει να μένει ζωντανό, για να μας εμπνέει».