To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Μαγδαληνή Σελανικλή, ISOPLUS A.E.: Eίμαστε συν-διαμορφωτής των εξελίξεων του κλάδου

Μαγδαληνή Σελανικλή, ISOPLUS A.E.:  Eίμαστε συν-διαμορφωτής  των εξελίξεων του κλάδου
Η Μαγδαληνή Σελανικλή εργάζεται ως Regulatory Affairs & Quality Manager στην εταιρεία-leader ISOPlLUS A.E., με κύρια Brands τη SOLGAR®, τη myelements και τη Nature's Bounty, και μιλά στο advertising.gr για τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει το τρίπτυχο της ποιότητας, της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας. Επίσης, σχολιάζει τα κανονιστικά θέματα που χρήζουν αλλαγών στον κλάδο, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Η ποιότητα, η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα αποτελούν το κεντρικό τρίπτυχο στο χώρο των συμπληρωμάτων διατροφής. Ποια είναι η στρατηγική που ακολουθεί η εταιρεία σχετικά με αυτούς τους τρεις πυλώνες;

Μ.Σ.: Η εταιρεία έχει σαν κορωνίδα της το τρίπτυχο της ασφάλειας, της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των προϊόντων της, τα οποία είναι εμπεδωμένα στη στρατηγική της. Στην ISOPLUS εργαζόμαστε σκληρά για να εξασφαλίσουμε το τρίπτυχο αυτό για κάθε προϊόν που διανέμουμε ή παράγουμε. Πρώτη και βασική προϋπόθεση είναι η απαίτηση συστημάτων ποιότητας GMP ή ISO από τους παρασκευαστές των προϊόντων που διανέμουμε και παράγουμε. Σε δεύτερο χρόνο, η τήρηση ISO9001:2015 από την ίδια την ISOPLUS. Τέλος, η συνεχής επιθεώρηση των διαδικασιών και των προϊόντων μας και η αναπροσαρμογή τους όπου είναι απαραίτητο. Για εμάς δεν αρκεί να μας πει ο παρασκευαστής ότι αυτό που βλέπουμε στην ετικέτα είναι στο 100% αυτό που περιέχει, αλλά είμαστε σε θέση να το διαπιστώσουμε και με δικά μας εργαστηριακά μέσα.

Ποιες σχετικές πιστοποιήσεις διαθέτει η εταιρεία σε αυτούς τους τομείς;

Μ.Σ.: Η εταιρεία διαθέτει ISO9001:2015 για την ποιότητα των υπηρεσιών της και συνεργάζεται μόνο με εταιρείες που διαθέτουν τα απαιτητά πρότυπα GMP, ISO και HACCP στην παρασκευή συμπληρωμάτων διατροφής, τροφίμων και καλλυντικών.

Καταγράφονται αλλαγές όσον αφορά τις προτιμήσεις των καταναλωτών σχετικά με τα κανάλια διανομής των συμπληρωμάτων; Πώς έχει επηρεάσει τον κλάδο η παρουσία προϊόντων και στα καταστήματα τροφίμων;

Μ.Σ.: Από πλευράς νομοθετικής, η επέκταση της διάθεσης που έλαβε χώρα το 2013 σε καταστήματα που πωλούν συσκευασμένο τρόφιμο δεν φαίνεται να επηρέασε τις καταναλωτικές συνήθειες όσο έχει επηρεάσει η ανάδυση των digital καναλιών πώλησης και προώθησης με τη μορφή των e-pharmacies, που επεκτείνουν τη δραστηριότητα των φυσικών σημείων.

 Κατά καιρούς έχουν καταγραφεί περιπτώσεις κατάχρησης κάποιων ισχυρισμών υγείας ή και υπερβολικής παρουσίασης των πλεονεκτηματων κάποιων προϊόντων. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Πώς επηρεάζουν συνολικά τον κλάδο;

Μ.Σ.: Η συμμόρφωση στον κλάδο των συμπληρωμάτων διατροφής είναι απαίτηση εισόδου στην αγορά αναφορικά με μια πληθώρα πεδίων, όπως τα συστατικά του προϊόντος, η μέθοδος παραγωγής και επαλήθευσης κ.λπ. αλλά και την παρουσίαση και τους ισχυρισμούς που χρησιμοποιούνται. Η συμμόρφωση είναι συνεπώς μια υποχρέωση του θέτοντος σε κυκλοφορία, ο οποίος για τα συμπληρώματα διατροφής θα πρέπει να φροντίζει οι ισχυρισμοί υγείας και διατροφής που συνδέονται με τα συστατικά των προϊόντων που διαθέτει να είναι σύννομοι με τους εγκεκριμένους ισχυρισμούς της Ε.Ε. υπό τον Κανονισμό (ΕΚ) 1924/2006 και των καταλόγων 432/2012 κοκ. Υπάρχουν περιπτώσεις κατάχρησης οι οποίες συνολικά αμαυρώνουν τον κλάδο, καθώς παρουσιάζουν «θαυματουργές» λύσεις σε βασικά προβλήματα που απασχολούν τον καταναλωτή και τον εξαπατούν. Κακώς δε συγχέονται με τις τεκμηριωμένες ευεργετικές δράσεις που έχουν τα συμπληρώματα διατροφής και τον ουσιαστικό ρόλο που μπορούν να έχουν στην ανθρώπινη υγεία. Στην περίπτωση αυτή, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων έχει επιβάλει κυρώσεις στις εταιρείες που καταχρώνται το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αλλά και το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ρυθμιστικό όργανο του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος), έχει διατάξει τη διακοπή των εν λόγω προβολών και επικοινωνιών, με σκοπό της προστασία του καταναλωτή και της υγείας του αλλά και της αγοράς από αθέμιτες πρακτικές.

Υπάρχει θεωρείτε ακόμη έλλειμμα ενημέρωσης όσον αφορά τα συμπληρώματα διατροφής:

Μ.Σ.: Όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούμαστε στον κλάδο έχουμε ευθύνη ενημέρωσης και εκπαίδευσης και του επαγγελματία υγείας αλλά και του καταναλωτή, που είναι ο τελικός δέκτης των προϊόντων. Ως προς αυτό έχουν γίνει αρκετά βήματα, αλλά χρειάζεται ακόμα δουλειά ως προς το τι μπορεί να κάνει ένα συμπλήρωμα διατροφής και τι δεν μπορεί να κάνει και όταν υπάρχουν αθέμιτες πρακτικές false promising, το έργο δυστυχώς πάει πίσω. Σημαντικό είναι να αναγνωρίζει και να στηρίζει και η πολιτεία τη δράση των συμπληρωμάτων διατροφής στην πρόληψη παραγόντων κινδύνων εκδήλωσης ασθένειας και να αντιμετωπίζει ειδικές κατηγορίες συμπληρωμάτων διατροφής ως μέσα βελτίωσης της υγείας αλλά και μείωσης του κόστους περίθαλψης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, από το οποίο προκύπτει και εγκεκριμένος ισχυρισμός υγείας, είναι η πρακτική της Μεγάλης Βρετανίας να χορηγεί τουλάχιστον 400μg φολικού οξέος υπό τη μορφή συμπληρώματος διατροφής σε γυναίκες που σκοπεύουν σε μια εγκυμοσύνη. Η πρακτική αυτή εγκρίθηκε ως ισχυρισμός υγείας για τα συμπληρώματα διατροφής με φολικό οξύ στην Ε.Ε., με σκοπό την πρόληψη, καθώς τα χαμηλά επίπεδα φολικών αποτελούν παράγοντα κινδύνου βλαβών του νευρικού σωλήνα στο αναπτυσσόμενο έμβρυο (Κανονισμός [ΕΚ] 1135/2014).

Ποιο είναι το σχόλιό σας όσον αφορά το νέο Παράρτημα που εντάχθηκε στον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης - Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) αναφορικά με τη διαφήμιση των Συμπληρωμάτων Διατροφής;

Μ.Σ.: Εγώ προσωπικά ως ειδική επί των κανονιστικών θεμάτων για την ISOPLUS μέσα από τον ελληνικό φορέα για τα Συμπληρώματα Διατροφής ΣΕΣΔΙ (Σύλλογος Εταιρειών Συμπληρωμάτων Διατροφής), συμμετείχα στην παρασκευαστική διαδικασία του παραρτήματος, συμβάλλοντας κατά το δυνατόν τα μέγιστα σε ένα άρτιο αποτέλεσμα, το οποίο πιστεύουμε ότι θα διευκολύνει ειδικά τους marketeers σχετικά με τους επιτρεπτούς ισχυρισμούς αλλά κυρίως με τη δυνατότητα λεκτικής και απεικονιστικής ευελιξίας των ισχυρισμών χωρίς παρεκκλίσεις από το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Πέρα από το θέμα της διαφήμισης θεωρείτε πως υπάρχουν άλλα ζητήματα που χρήζουν προσοχής ή και διόρθωσης όσον αφορά τη νομοθεσία που διέπει τον κλάδο των συμπληρωμάτων σε Ελλάδα και Ευρώπη;

Μ.Σ.: Η νομοθεσία που διέπει τον κλάδο σε Ελλάδα και Ευρώπη είναι για την ώρα εξαιρετικά λεπτομερής σε κάποια πεδία ρύθμισης αλλά και αρκετά «πίσω» σε σχέση με τις εξελίξεις που «τρέχουν» σε επίπεδο κυρίως ερευνητικό. Ζούμε με ένα νομοθετικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε στις αρχές του 2000, με την Οδηγία 46 του 2002, ενώ ο κλάδος μετά τουλάχιστον 50 χρόνια επιστήμης και θετικής επίδρασης στην υγεία και τη ζωή του ανθρώπου. Αναμένουμε βελτιώσεις μέσω του REFIT, αναφορικά με τη δυνατότητα presubmisison meetings για την έγκριση ισχυρισμών υγείας EFSA, που θα οδηγούσε σε περισσότερους εγκεκριμένους ισχυρισμούς υγείας. Επιπλέον, σε πεδία του νόμου όπως οι ισχυρισμοί υγείας σε φυτικά εκχυλίσματα (Ιταλία) και στα επιτρεπόμενα είδη για χρήση σε συμπληρώματα διατροφής, υπάρχουν πολλές βέλτιστες εθνικές πρακτικές (Ιταλία, Ρουμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Βέλγιο), που θα μπορούσαν να βρουν μιμητή την Ελλάδα και να υιοθετηθούν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όπως και να έχει, η ISOPLUS, μέσω του εθνικού αλλά και του ευρωπαϊκού συλλόγου, όχι μόνο παρακολουθεί τις εξελίξεις αλλά και βρίσκεται συν-διαμορφωτής των εξελίξεων του κλάδου.


Who is Who

Η Μαγδαληνή Σελανικλή εργάζεται ως Regulatory Affairs & Quality Manager στην εταιρεία ISOPLUS A.E., η οποία με πάνω από 30 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο του φαρμακείου στην Ελλάδα, κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά. Γεννήθηκε το 1984 στη Θεσσαλονίκη, όπου και σπούδασε στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών της Σχολής ΝΟΠΕ του ΑΠΘ. Στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα με αντικείμενο International Relations & Diplomacy, από το Leiden University & the Netherlands Institute of International Relations «The Clingendael». Σήμερα ολοκληρώνει το LLM στο University of Law στο Λονδίνο, με αντικείμενο το Δίκαιο Ανταγωνισμού & Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Έχει παρακολουθήσει ποικίλα σεμινάρια με αντικείμενο την ασφάλεια των τροφίμων, το ρόλο της διατροφής στη διατήρηση της υγείας και την ίαση, τις παραδοσιακές χρήσεις φυτικών εκχυλισμάτων, τα παραδοσιακά φάρμακα φυτικής προέλευσης και την τεχνολογία νέων καινοτόμων προϊόντων. Είναι μέλος του Συλλόγου Επιχειρηματιών Συμπληρωμάτων Διατροφής (ΣΕΣΔΙ), ενώ εκπροσωπεί τον κλάδο στις συνεδριάσεις του European Federation of Associations of Health Product Manufacturers (EHPM), όπου κατέχει εκ μέρους της Ελλάδας τη θέση του Ταμία.


Μπορείτε να δείτε περισσότερα στο www.isoplus.gr