To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Smartphones: H έξυπνη επικοινωνία

Smartphones: H έξυπνη επικοινωνία

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Το 15% αγγίζει πλέον η διείσδυση των smartphones στην Ελλάδα, ενώ η πρόθεση απόκτησης smartphone κατά την επόμενη αγορά κινητού υπόσχεται να διπλασιάσει σχεδόν την αγορά σύντομα. Αυτό, τουλάχιστον, προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της GfK Custom Research, που στην Ελλάδα και άλλες 6 χώρες δείχνει συνέχιση της ανοδικής δυναμικής των smartphones και μετατόπιση των αγοραστικών κριτηρίων για αυτά από τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες στις «εμπειρίες» κατά τη χρήση. Παράλληλα τα στοχεία της έρευνας καταδεικνύουν πως η διείσδυση και η πρόθεση είναι σημαντικά μεγαλύτερες στους άντρες και τις ηλικίες 18-34, πράγμα απολύτως λογικό, καθώς πρόκειται για κοινά με μεγαλύτερη τεχνολογική εξοικείωση και υψηλότερη ενασχόληση με το Internet.

Η μετατόπιση στην εμπειρία

Μόλις 2-3 χρόνια πριν το κύριο ενδιαφέρον των αγοραστών κινητών τηλεφώνων ήταν να είχε η συσκευή ελκυστική σχεδίαση και να ήταν εφοδια- σμένη με τις τελευταίες τεχνολογίες, όπως υψηλής ανάλυσης κάμερα, GPS και Wi-Fi. Χωρίς να έχουν χάσει τελείως τη σημασία τους τα παραπάνω, στην εποχή των smartphones ο παράγοντας «εμπειρία κατά τη χρήση» αποκτά αυξανόμενη βαρύτητα. Το νέο, αποφασιστικό στοιχείο είναι το λειτουργικό σύστημα και οι αντιλήψεις των καταναλωτών για τα διάφορα συστήματα. Σημαντική είναι επίσης η διαθεσιμότητα εφαρμογών και η ευκολία στο κατέβασμά τους.

Αναλυτικότερα, στην Ελλάδα, η πρόσβαση στο Internet είναι η βασική απαίτηση και το βασικό κίνητρο αγοράς μιας συσκευής smartphone, ακολουθούμενη από το κατέβασμα εφαρμογών. Πέρα από την έρευνα της GfK Custom Research, αυτό προκύπτει και από τη μελέτη «Mobile Internet in Greece», που πραγματοποίησε η Nokia με θέμα τις συνήθειες των Ελλήνων όσον αφορά στο mobile Internet και στα mobile applications. Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία online ερευνών Poolpilot σε συνεργασία με τη MindTake και βασικό της συμπέρασμα είναι πως τα applications και η πλοήγηση στο διαδίκτυο διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι αποτελούν το μέλλον των κινητών τηλεφώνων. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της, οι Έλληνες δείχνουν να έχουν εξοικειωθεί πλήρως με τη χρήση των smartphones, χρησιμοποιώντας όλο και περισσότερο τις δυνατότητες διασύνδεσης στο διαδίκτυο που προσφέρουν.

Πιο αναλυτικά, το 40% των Ελλήνων χρηστών Internet χρησιμοποιεί το κινητό του για να έχει πρόσβαση στο Internet, ενώ περισσότεροι από τους μισούς χρήστες mobile Internet (60%) περιλαμβάνουν προπληρωμένα πακέτα δεδομένων στα προσωπικά τους συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας. Προφανώς, λοιπόν, η διαδεδομένη πρόσβαση στο Internet μέσω του κινητού τηλεφώνου φαίνεται να συνδέεται άμεσα και με την αυξημένη χρήση των mobile applications, αφού το 1/3 (34%) των συμμετεχόντων στην έρευνα της Nokia, χρησιμοποιεί τακτικά τα mobile applications.




Μάρκες smartphones

H Nokia κατέχει την πρώτη θέση ως τώρα στη διείσδυση (ποσοστό κατόχων, όχι μερίδιο πωλήσεων) στα smartphones με έμφαση στις ηλικίες 35-44, ακολουθεί η Sony Ericsson με έμφαση στις μικρότερες ηλικίες, καθώς και η Apple με το iPhone. Οι χρήστες του iPhone θεωρούν πως το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της συσκευής τους είναι η δυνατότητα για συγχρονισμό των εργασιών που γίνονται στο κινητό με τον προσωπικό υπολογιστή. Αντίθετα, οι χρήστες smartphone Nokia βρίσκουν πως η πρόσβαση σε online υπηρεσίες είναι το δυνατό χαρακτηριστικό των συσκευών τους. Τέλος, η πρόσβαση σε χαμηλού κόστους ή και δωρεάν εφαρμογές και υπηρεσίες αποτελεί το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό για τους κατόχους smartphone Sony Ericsson.

Λειτουργικά Συστήματα

Εντυπωσιακό είναι πως το 40% του συνολικού πληθυσμού δεν γνωρίζει κάποιο λειτουργικό σύστημα κινητού. Όμως και το 34% των χρηστών smartphone δε γνωρίζει ποιο λειτουργικό σύστημα φέρει το κινητό του (ή δε θυμάται να το πει). Το πιο γνωστό λειτουργικό σύστημα είναι το Android (24%). Ακολουθεί αυτό της Apple (15%) και μετά το Symbian (11%) της Nokia – παρά την πρώτη θέση της σε συνολική διείσδυση ως τώρα. Βέβαια, αξιοσημείωτο είναι πως η πρόθεση πιστότητας στο λειτουργικό σύστημα είναι ιδιαίτερα υψηλή στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες, λόγω μάλλον του πιο πρώιμου σταδίου ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς και, πιθανώς, της μικρότερης εκπαίδευσης των Ελλήνων χρηστών στα διάφορα συστήματα.

Αναλυτικότερα, το Apple IOS (με 66%) και το Android (με 61%) παρουσιάζουν υψηλή πρόθεση πιστότητας, σε αντίθεση με τα Symbian (19%), Blackberry (29%) και Windows (33%). Το Android παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δυναμική για το μέλλον λόγω της πολύ καλής πιθανότητας διείσδυσης σε χρήστες Symbian (79%) – λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη διείσδυση της Nokia.

Τα applications

Ακόμη, από την έρευνα της Nokia προκύπτει ότι οι περισσότεροι Έλληνες (38%) λαμβάνουν τα applications απευθείας από τους developers. Το κορυφαίο application store στην ελληνική αγορά είναι το Ovi Store της Nokia, με το 24% των ερωτηθέντων να απαντούν πως το έχουν χρησιμοποιήσει για να κάνουν download νέων applications. Τα App stores της Apple (19%), της Sony Ericsson (14%) και της Cosmote (10%) λαμβάνουν την τρίτη, τέταρτη και πέμπτη θέση, αντίστοιχα.

Οι λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες επιλέγουν κάποιο App store παρουσιάζονται επίσης στη συγκεκριμένη έρευνα, με τον κύριο παράγοντα επιλογής ενός App store να είναι η προεγκατεστημένη πρόσβαση στο συγκεκριμένο App store στο κινητό τους τηλέφωνο (39%). Ο δεύτερος παράγοντας είναι το εύρος της ποικιλίας των applications που προσφέρει (29%), o τρίτος η εγγυημένη ποιότητα των applications (28%) και ο τέταρτος η αποκλειστικότητα προσφοράς applications για το κινητό τους τηλέφωνο από το συγκεκριμένο App store. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι χαμηλές τιμές βρίσκονται στην όγδοη και τελευταία θέση (15%).

Από τα αποτελέσματα της έρευνας της Nokia προκύπτουν και οι λόγοι για την όλο και αυξανόμενη χρήση των applications από τους Έλληνες. Κυριότερος εξ αυτών είναι η ταχύτητα με την οποία τα applications προσφέρουν πρόσβαση σε πληροφορίες (56%). Ακολουθούν η διευκόλυνση στην πλοήγηση και η πιο εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες σε σχέση με το απλό mobile Internet (42%) και η υποστήριξη διαχείρισης των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης (36%).

Όσον αφορά τις κατηγορίες applications που προτιμούν οι Έλληνες, η πλοήγηση κατακτά την κορυφή των προτιμήσεών τους (64%). Ακολουθούν τα εργαλεία οργάνωσης, όπως τα task managers (52%), τα παιχνίδια (49%) και ο καιρός (45%). Τα applications κοινωνικής δικτύωσης έρχονται στην πέμπτη θέση (44%). Τέλος, από τα στοιχεία της έρευνας διαφαίνονται και τα brands που οι Έλληνες θα ήθελαν να δουν να γίνονται applications. Πρώτη στη λίστα είναι η μετεωρολογική υπηρεσία ΕΜΥ (48%), δεύτερο το ειδησεογραφικό portal in.gr (35%) και τρίτη η αεροπορική εταιρεία Aegean Airlines (34%). Έπονται ο οδηγός διασκέδασης Αθηνόραμα (33%) και η αεροπορική εταιρεία Olympic Air (31%).




H αγορά στην Ελλάδα

Ποια είναι, όμως, τα περιθώρια ανάπτυξης για την αγορά των smartphones στην Ελλάδα; Oι ειδικοί του χώρου μας δίνουν κάποιες ενδιαφέρουσες απαντήσεις. «Η αγορά των smartphones διέπεται από μια έντονη δυναμική. Σε παγκόσμιο αλλά και ελληνικό επίπεδο, η αγορά των smartphones αποκτά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο και αναμένουμε πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί. Οι καταναλωτές επιζητούν περισσότερες λειτουργίες από τα κινητά τηλέφωνα σήμερα, τόσο σε επαγγελματική οργάνωση, όσο και σε ανάγκες προσωπικής ζωής. Το κινητό τηλέφωνο δεν είναι πλέον ένα μέσο επαφής με κοντινά πρόσωπα, αλλά ένα ολοκληρωμένο σύστημα που απογειώνει τις απαιτήσεις που έχουμε για ψυχαγωγία. Επομένως τα smartphones αποκτούν μεγαλύτερη διείσδυση. Φυσικά η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις εμπορικές δραστηριότητες σε όλα τα επίπεδα και για όλες τις εταιρείες, παρ’ όλα αυτά υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις 16 χώρες στις οποίες επιβλέπω τις δραστηριότητες της HTC» σημειώνει η Karina Pereira, Marketing Manager SEE της HTC.

Aπό τη μεριά της η Μαρίζα Σακκαλή, Marketing Communications Manager της Sony Ericsson, αναφέρει πως τα smartphones αποτελούν «την κυρίαρχη τάση της αγοράς παγκοσμίως, ενώ πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα βλέπουμε ραγδαία ανάπτυξη από τον προηγούμενο χρόνο, κάτι που προσφέρει νέες προοπτικές στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας, αλλά και στην εμπειρία του χρήστη. Πλέον υπάρχουν smartphones για κάθε καταναλωτή και όχι μόνο για τους εξοικειωμένους με την τελευταία τεχνολογία. Η σειρά Xperia™, για παράδειγμα, προσφέρει διαφορετικές επιλογές τόσο σε μέγεθος όσο και σε τρόπο χρήσης αλλά και σε τιμή.

Επιπλέον, πέρα από την καθημερινή ενημέρωση και τις χρηστικές δυνατότητες, τα smartphones προσφέρουν άπειρες ακόμα επιλογές μέσω των εφαρμογών που μπορεί ο χρήστης να "κατεβάσει". Το Android™ market διαθέτει πάνω από 80.000 δωρεάν applications και καλύπτει κάθε ανάγκη, από τα πιο γνωστά social networks, μέχρι ό,τι πιο εξειδικευμένο μπορεί να ενδιαφέρει τον κάθε καταναλωτή».

Τέλος, η Άσπα Νικολοπούλου, Mobile Communication Executive LG Electronics Hellas, δηλώνει πως «η εποχή που τα smartphones απευθύνονταν αποκλειστικά σε χρήστες με υψηλή τεχνολογική εξοικείωση, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Τα smartphones εισήγαγαν μια φρέσκια προσέγγιση στην κινητή επικοινωνία, που αποδεικνύεται ιδιαίτερα ελκυστική για τους χρήστες. Από τους early adopters έως τους tech lovers και τους πολυάσχολους business executives, το smartphone είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο δουλειάς και επικοινωνίας, το αγαπημένο gadget που μας συνοδεύει παντού και πάντα. H LG Electronics, με τη νέα γενιά έξυπνων τηλεφώνων, την οικογένεια LG Optimus, παρέχει στους καταναλωτές μία μεγάλη γκάμα λειτουργιών και υπηρεσιών, ικανοποιώντας όλες τις ανάγκες τους σε πρωτοποριακή τεχνολογία, προσιτή τιμή, ποικιλία λειτουργικών συστημάτων και μοντέρνο σχεδιασμό. Σε συνεργασία με τη Microsoft λανσάραμε μία από τις πρώτες Windows Phone 7 συσκευές μέσα στο 2010, ενώ επικεντρώνουμε τις δυνάμεις  μας σε συσκευές που στηρίζονται στην πλατφόρμα Android, παρουσιάζοντας στην ελληνική αγορά μοναδικά τεχνολογικά επιτεύγματα, όπως π.χ. το πρώτο smartphone με διπλοπύρηνο επεξεργαστή και το πρώτο 3D smartphone, όπως επίσης και μία ποικιλία από προσιτές "έξυπνες" συσκευές, που δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από τα χαρακτηριστικά των υπόλοιπων μοντέλων της αγοράς».





Smartphones & mobile marketing

Μαρίζα Σακκαλή, Marketing Communications Manager Sony Ericsson

Η δύναμη των applications


Το mobile marketing μπορούμε να πούμε ότι ουσιαστικά είναι πλέον ταυτόσημο με τις εφαρμογές. Οποιοσδήποτε πιθανός διαφημιζόμενος βρίσκει τον τρόπο να φτάσει στον καταναλωτή μέσα από το smartphone του, δημιουργώντας ένα σχετικό application, ή χρησιμοποιώντας το in-app advertising, συνδυάζοντας μάλιστα και το Internet, όπως π.χ. μέσω των υπηρεσιών Google.

Karina Pereira, Marketing Manager SEE της HTC

Με άξονα την καινοτομία


Τo κύριο χαρακτηριστικό των συσκευών της HTC είναι η καινοτομία. Επομένως απευθύνεται και σε τομείς όπως το mobile marketing, που αποκτά καίρια σημασία στις μέρες μας και αποτελεί βασικό κανάλι προώθησης μιας ευρείας γκάμας προϊόντων και υπηρεσιών. Η γρήγορη ταχύτητα με την οποία συνδέονται στο διαδίκτυο οι συσκευές της ΗΤC, καθώς και η μεγάλη συνδεσιμότητά τους με τις δημοφιλέστερες ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και καταναλωτικούς ισοτόπους, μετατρέπει τις συσκευές της HTC σε σημαντικά εργαλεία marketing. Επιπλέον, οι εταιρείες marketing μπορούν να τελέσουν στοχευόμενη προώθηση μέσω των applications, τα οποία μαρτυρούν πολλά για τον καταναλωτή. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως το Αndroid market που προσφέρουν οι συσκευές της HTC ξεπερνά τις 100.000 εφαρμογές, γεγονός που το καθιστά ως μια από τις πιο ολοκληρωμένες και δημοφιλείς πλατφόρμες.

Άσπα Νικολοπούλου, Mobile Communication Executive LG Electronics Hellas

Iδανική πλατφόρμα για τέτοιες πρωτοβουλίες

Αδιαμφισβήτητα, το smartphone αποτελεί ιδανική πλατφόρμα για την υλοποίηση πρωτοβουλιών mobile marketing. Οι χρήστες που το επιλέγουν είναι στην κυριολεξία «δεμένοι» με τη συσκευή τους, όπου κι αν βρίσκονται. Το λειτουργικό περιβάλλον του smartphone επιτρέπει στις εταιρείες να ξεφύγουν από τη μονοδιάστατη προσέγγιση μέσω SMS και της τεχνολογίας Bluetooth. Με τα νέα δεδομένα μπορούν να «συνομιλήσουν» με το κοινό τους στο δικτυωμένο κόσμο του smartphone. Η διαδραστική και ουσιαστική σχέση με τον καταναλωτή μέσα από το περιεχόμενο που του παρέχεις σε ένα «δικό τους» μέσο, σε συνδυασμό με προσιτές τιμές, είναι αυτό που θα σε κρατήσει στην αγορά. Αντιλαμβάνεσαι, ακούς, σέβεσαι και απαντάς στις ανάγκες του, δημιουργώντας και παρέχοντας περιεχόμενο στο κινητό του τηλέφωνο, είτε αυτό είναι μέσα από χρήσιμα applications και free games, είτε μέσα από mobile web και user based content. Χωρίς αμφιβολία, τα smartphones νέα γενιάς φέρνουν το κινητό τηλέφωνο στο κέντρο του σύγχρονου τρόπου ζωής και μετατρέπονται σε ένα πανίσχυρο μέσο επικοινωνίας και ψυχαγωγίας.

Παρελθόν ο υπολογιστής;

Έξυπνα τηλέφωνα» (smartphones) και tablets: περισσότεροι από τους μισούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές δεν αποτελούν πια υπολογιστές. Αυτό αναφέρει τουλάχιστον η Deloittte στην ετήσια έκθεσή της για τους κλάδους της Τεχνολογίας, ΜΜΕ & Τηλεπικοινωνιών, για το έτος 2011, εστιάζοντας στην κατάδειξη των τάσεων που ενδέχεται να επηρεάσουν ραγδαία τις αναπτυσσόμενες βιομηχανίες στους εν λόγω τομείς. Πιο συγκεκριμένα, η Deloitte προβλέπει ότι μέσα στο 2011 άνω του 50% των πωλήσεων υπολογιστικών συσκευών δεν θα είναι προσωπικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αλλά τα λεγόμενα έξυπνα τηλέφωνα (smartphones), tablets και netbooks, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν τις 400 εκατ. μονάδες.

Παρόλο που οι παραδοσιακοί προσωπικοί υπολογιστές θα παραμείνουν οι κυρίαρχες υπολογιστικές πλατφόρμες, το 2011 μπορεί να αποτελέσει το έτος ορόσημο της μετάβασης σε ένα πιο ετερογενές περιβάλλον. Επιπρόσθετα, το 2011 άνω του 25% των tablet υπολογιστών ενδέχεται να αγοραστεί από επιχειρήσεις, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται από το 2012 και μετά. Για παράδειγμα, η Deloitte προβλέπει ότι στη διάρκεια του 2011 περί τα 5 εκατ. tablets θα χρησιμοποιηθούν στους κλάδους της λιανικής και της υγείας, λόγω της ευκολίας χρήσης τους, της μεγάλης αυτονομίας των μπαταριών, της ελάχιστης ανάγκης για εκπαίδευση και της ραγδαίας ανάπτυξης εφαρμογών.

Όσον αφορά στα τμήματα μηχανοργάνωσης (IT), το κόστος διαχείρισης ενός μεικτού δικτύου ενδέχεται να είναι πολύ υψηλότερο. Επιπρόσθετα, η Deloitte προβλέπει ότι κανένα λειτουργικό σύστημα ευρείας αποδοχής για υπολογιστικές συσκευές εκτός PCs δεν θα προκύψει στο άμεσο μέλλον. Αυτό ενδέχεται να αυξήσει το κόστος για τα τμήμα μηχανοργάνωσης, τους προγραμματιστές και τις εταιρείες ΜΜΕ.