Meta: Διαφημιστικές απάτες απέφεραν έως 16 δισ. δολάρια ετησίως
Η Meta, ο τεχνολογικός κολοσσός πίσω από το Facebook, το Instagram και το WhatsApp, φέρεται να είχε προβλέψει εσωτερικά ότι περίπου το 10% των συνολικών εσόδων της για το 2024, δηλαδή περίπου 16 δισεκατομμύρια δολάρια, θα προερχόταν από διαφημίσεις που σχετίζονται με απάτες και απαγορευμένα προϊόντα. Η αποκάλυψη αυτή προέρχεται από εσωτερικά έγγραφα που εξασφάλισε και δημοσίευσε το Reuters, ρίχνοντας φως σε πρακτικές που εκθέτουν δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, η Meta προβάλλει καθημερινά περίπου 15 δισεκατομμύρια «υψηλού κινδύνου» διαφημίσεις, περιεχόμενο με σαφή σημάδια παραπλάνησης. Από αυτές, η εταιρεία αποκομίζει περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, ενώ οι διαφημίσεις σχετίζονται με επενδυτικά σχήματα-απάτες, παράνομα καζίνο, απαγορευμένα φάρμακα και πλαστά e-shops. Οι ύποπτοι διαφημιστές δεν αποκλείονται άμεσα, παρά μόνο όταν τα συστήματα της εταιρείας είναι 95% βέβαια ότι πρόκειται για απάτη. Όταν η βεβαιότητα δεν είναι απόλυτη, η Meta επιβάλλει υψηλότερες χρεώσεις ως «ποινή», ουσιαστικά τιμολογώντας την παρανομία.
Τα έγγραφα δείχνουν επίσης ότι η εταιρεία έχει θέσει όρια στα «αποδεκτά» έσοδα από ύποπτες διαφημίσεις. Για το πρώτο εξάμηνο του 2025, δεν μπορούσαν να ληφθούν μέτρα που θα κόστιζαν πάνω από το 0,15% των συνολικών εσόδων, δηλαδή περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια. Με άλλα λόγια, η Meta υπολόγιζε πόσα μπορεί να χάσει από την καταπολέμηση της απάτης πριν επηρεαστεί ο συνολικός τζίρος της.
Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν ήδη ασκήσει πίεση στην εταιρεία. Η SEC των ΗΠΑ ερευνά τη Meta για τη διανομή διαφημίσεων που σχετίζονται με οικονομικές απάτες, ενώ στη Βρετανία διαπιστώθηκε ότι το 54% των απωλειών από απάτες πληρωμών το 2023 προήλθε από πλατφόρμες της Meta, ποσοστό διπλάσιο από όλες τις υπόλοιπες κοινωνικές πλατφόρμες μαζί.
Από την πλευρά της, η εταιρεία υποστηρίζει ότι τα έγγραφα παρουσιάζουν μια «επιλεκτική εικόνα». Ο εκπρόσωπος της Meta, Andy Stone, παραδέχθηκε ότι οι εσωτερικοί υπολογισμοί για το 10% των εσόδων ήταν «υπερβολικά ευρείς», αλλά τόνισε ότι η εταιρεία επένδυσε σημαντικά στην ακεραιότητα των διαφημίσεων και στη μείωση των απατών. Σύμφωνα με τον Stone, τους τελευταίους 18 μήνες οι αναφορές χρηστών για διαφημίσεις-απάτες μειώθηκαν κατά 58% και μόνο το 2025 αφαιρέθηκαν πάνω από 134 εκατομμύρια παραπλανητικές διαφημίσεις.
Τα ίδια έγγραφα δείχνουν ότι οι πλατφόρμες της Meta ευθύνονται για περίπου το ένα τρίτο όλων των επιτυχημένων απατών στις ΗΠΑ, γεγονός που καθιστά την εταιρεία έναν από τους κύριους πυλώνες της παγκόσμιας «οικονομίας της απάτης». Οι εσωτερικές αξιολογήσεις καταγράφουν επίσης ότι είναι ευκολότερο να διαφημιστούν απάτες στη Meta παρά στη Google. Παρά τα πιθανά πρόστιμα έως και 1 δισεκατομμύριο δολάρια για παραπλανητικές διαφημίσεις, η εταιρεία υπολογίζει ότι τα έσοδα από τις ίδιες τις απάτες είναι πολύ μεγαλύτερα, με περίπου 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια ανά εξάμηνο μόνο από διαφημίσεις «υψηλού νομικού κινδύνου».
Παρά τις αντιδράσεις, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ συνεχίζει τις τεράστιες επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη, με προϋπολογισμό έως και 72 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2025, θεωρώντας ότι τα διαφημιστικά έσοδα, ακόμη και αν προέρχονται από αμφιλεγόμενες πηγές, μπορούν να χρηματοδοτήσουν την «AI μετάβαση» της Meta.
